C 2005

Percepce kauzality u dětí

POLEDŇOVÁ, Ivana

Základní údaje

Originální název

Percepce kauzality u dětí

Název anglicky

The childrens perception of causality

Autoři

POLEDŇOVÁ, Ivana (203 Česká republika, garant)

Vydání

1. vyd. Brno, Vývoj a utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech, od s. 254-257, 4 s. 1. vyd. 2005

Nakladatel

Barrister and Principal

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/05:00013763

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

80-210-3804-7

Klíčová slova anglicky

causality; children

Štítky

Změněno: 30. 6. 2009 10:29, PhDr. Ivana Poledňová, CSc.

Anotace

V originále

Výzkum vychází z moderních teorií výkonové motivace, které propojují s kauzální analýzou ty činnosti, jejichž hodnotícími kritérii jsou úspěch a neúspěch. Přisuzování příčin úspěchu, resp. neúspěchu jednotlivým dispozičním a situačním faktorům se vyvíjí s věkem – v mladším školním věku děti nedovedou využívat tu klasifikaci příčin, z níž vycházejí dospělí, což souvisí s vývojem jejich kognitivních struktur. Výzkum byl realizován u žáků základních škol – cílem bylo zjistit, jaká je percepce kauzality v souvislosti se školním úspěchem, resp. neúspěchem. Žáci vybraní do výzkumu využili ke svým odpovědím bipolární škály čtyř kauzálních faktorů (schopnosti, úsilí, obtížnost úkolu, náhoda), příp. volně uváděli další podle nich relevantní faktory ovlivňující úspěšnost/neúspěšnost. Získaná data byla analyzována zvlášť pro prospívající a neprospívající žáky.

Anglicky

The research is based on recent theories of achievement motivation; by means of causal analysis, they interrelate activities evaluated in terms of success and failure. The study was conducted on a sample of 13-year-old pupils of basic schools. The aim of the study was to explore how the situational/dispositional attribution of school achievement/failure differs from the attribution in non-academic achievement situation. Bipolar scales for four causal factors were used (skills, effort, task difficulty, luck); the data was analyzed separately (a) for pupils with good school results and for pupils with poor school results; and separately (b) for pupils successful and unsuccessful in the achievement situation.

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti