2005
A Social Critique of Czech Musicality: A Typology of Listeners to Music
BEK, MikulášZákladní údaje
Originální název
A Social Critique of Czech Musicality: A Typology of Listeners to Music
Název česky
Sociální kritika české hudebnosti. Typologie hudebních posluchačů
Autoři
BEK, Mikuláš (203 Česká republika, garant)
Vydání
Hudební věda, Praha, Akademie věd ČR, 2005, 0018-7003
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/05:00013525
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
000230673300003
Klíčová slova anglicky
sociology of music
Štítky
Změněno: 20. 6. 2005 21:41, doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D.
V originále
In the autumn of 2001, the author conducted a rather extensive sociological survey in the Czech Republic concerning preferences in music and musical activities. A representative sample of the population, aged between 18 and 75, included more than 1,000 people. The survey explored broader contexts of musical consumption as well. A set of questions concerning the relationship of the subjects to social groups defined by nationality and race, and attitudes to violence or sexual orientation, served as indicators of broader cultural values. The exploration of relationships among musical and extra-musical characteristics resulted in constructing a slightly Adornian typology of listeners to music including following types: Brass & Country, Pop Only, Soft Rock, Easy Listening, Hard Core, Classical Tradition, and Love for Everything.
Česky
Studie shrnuje výsledky výzkumu provedeného na reprezentativním vzorku české populace v roce 2001. Přináší návrh empiricky založené typologie posluchačů.
Návaznosti
DA01P01OUK016, projekt VaV |
|