J 2005

A Social Critique of Czech Musicality: A Typology of Listeners to Music

BEK, Mikuláš

Základní údaje

Originální název

A Social Critique of Czech Musicality: A Typology of Listeners to Music

Název česky

Sociální kritika české hudebnosti. Typologie hudebních posluchačů

Autoři

BEK, Mikuláš (203 Česká republika, garant)

Vydání

Hudební věda, Praha, Akademie věd ČR, 2005, 0018-7003

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/05:00013525

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000230673300003

Klíčová slova anglicky

sociology of music
Změněno: 20. 6. 2005 21:41, doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D.

Anotace

V originále

In the autumn of 2001, the author conducted a rather extensive sociological survey in the Czech Republic concerning preferences in music and musical activities. A representative sample of the population, aged between 18 and 75, included more than 1,000 people. The survey explored broader contexts of musical consumption as well. A set of questions concerning the relationship of the subjects to social groups defined by nationality and race, and attitudes to violence or sexual orientation, served as indicators of broader cultural values. The exploration of relationships among musical and extra-musical characteristics resulted in constructing a slightly Adornian typology of listeners to music including following types: Brass & Country, Pop Only, Soft Rock, Easy Listening, Hard Core, Classical Tradition, and Love for Everything.

Česky

Studie shrnuje výsledky výzkumu provedeného na reprezentativním vzorku české populace v roce 2001. Přináší návrh empiricky založené typologie posluchačů.

Návaznosti

DA01P01OUK016, projekt VaV
Název: Hudební posluchači v České republice.
Investor: Ministerstvo kultury ČR, Hudební posluchači v České republice