J 2002

Un premier avertissement ou l'incipit du Méridien de Greenwich

DYTRT, Petr

Základní údaje

Originální název

Un premier avertissement ou l'incipit du Méridien de Greenwich

Název česky

První upozornění, čili incipit románu Le Méridien de Greenwich

Název anglicky

The first warning or the incipit of Le Méridien de Greenwich

Autoři

DYTRT, Petr (203 Česká republika, garant)

Vydání

Etudes Romanes de Brno, Brno. Vydavatelství Masarykovy univerzity Brno, 2002, 0231-7532

Další údaje

Jazyk

francouzština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/02:00019875

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Jean Echenoz; incipit; l'effet du réel; l'ere du soupçon; Nathalie Sarraute; Roland Barthes; Milan Kundera; metafiction
Změněno: 13. 7. 2005 12:54, doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D.

Anotace

V originále

Innombrables sont les auteurs qui soulignent l'importance des premieres phrases par lesquelles le lecteur entre dans la matiere romanesque et par lesquelles il s'engage dans le jeu que la fiction lui offre. Ainsi, l'observation des premieres lignes du premier roman de Jean Echenoz essaie de montrer a quel point ce lieu stratégique du texte anticipe l'un des aspects du romanesque échenozien sous forme de jeu désinvolte avec certains themes de prédilections de la critique littéraire moderne tels que l'illusion référentielle, la mise en cause des éléments traditionnels du roman, le réalisme, les jeux avec la perspective narrative, etc.

Česky

Nesčetné množství autorů již mnohokrát podtrhlo význam několika prvních vět, prostřednictvím nichž vstupuje čtenář do světa fikce a díky nimž je vtažen do hry, kterou text románu rozehrává. Tak lze při bližším pozorování tohoto strategického místa v prvním románě Jeana Échenoze vystopovat náznaky jistých aspektů psaní, jež budou později rozvíjeny v podobě nenucené hry s tématy, jež si oblíbila francouzská moderní literární kritika. Jde především o pojmy jako zdání mimotextové reference, zpochybnění tradičních součástí románového vyprávění, pojem realismu či hra s narativní perspektivou.

Návaznosti

GA405/01/1264, projekt VaV
Název: Slovník francouzsky píšících autorů
Investor: Grantová agentura ČR, Slovník francouzsky píšících autorů