2002
Un premier avertissement ou l'incipit du Méridien de Greenwich
DYTRT, PetrZákladní údaje
Originální název
Un premier avertissement ou l'incipit du Méridien de Greenwich
Název česky
První upozornění, čili incipit románu Le Méridien de Greenwich
Název anglicky
The first warning or the incipit of Le Méridien de Greenwich
Autoři
DYTRT, Petr (203 Česká republika, garant)
Vydání
Etudes Romanes de Brno, Brno. Vydavatelství Masarykovy univerzity Brno, 2002, 0231-7532
Další údaje
Jazyk
francouzština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/02:00019875
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
Jean Echenoz; incipit; l'effet du réel; l'ere du soupçon; Nathalie Sarraute; Roland Barthes; Milan Kundera; metafiction
Štítky
Změněno: 13. 7. 2005 12:54, doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D.
V originále
Innombrables sont les auteurs qui soulignent l'importance des premieres phrases par lesquelles le lecteur entre dans la matiere romanesque et par lesquelles il s'engage dans le jeu que la fiction lui offre. Ainsi, l'observation des premieres lignes du premier roman de Jean Echenoz essaie de montrer a quel point ce lieu stratégique du texte anticipe l'un des aspects du romanesque échenozien sous forme de jeu désinvolte avec certains themes de prédilections de la critique littéraire moderne tels que l'illusion référentielle, la mise en cause des éléments traditionnels du roman, le réalisme, les jeux avec la perspective narrative, etc.
Česky
Nesčetné množství autorů již mnohokrát podtrhlo význam několika prvních vět, prostřednictvím nichž vstupuje čtenář do světa fikce a díky nimž je vtažen do hry, kterou text románu rozehrává. Tak lze při bližším pozorování tohoto strategického místa v prvním románě Jeana Échenoze vystopovat náznaky jistých aspektů psaní, jež budou později rozvíjeny v podobě nenucené hry s tématy, jež si oblíbila francouzská moderní literární kritika. Jde především o pojmy jako zdání mimotextové reference, zpochybnění tradičních součástí románového vyprávění, pojem realismu či hra s narativní perspektivou.
Anglicky
Many authors haves accentuated the importance of the incipit.
Návaznosti
GA405/01/1264, projekt VaV |
|