2004
Analýza efektivnosti dotací do systému doprovázené kombinované dopravy RO-LA (Lovosice-Drážďany)
KUTÁČEK, Stanislav a Jana VLČKOVÁZákladní údaje
Originální název
Analýza efektivnosti dotací do systému doprovázené kombinované dopravy RO-LA (Lovosice-Drážďany)
Název anglicky
Effectiveness of state subsidies in the system of combined transport RO-LA (Lovosice - Dresden)
Autoři
KUTÁČEK, Stanislav a Jana VLČKOVÁ
Vydání
Doprava, Praha, Ministerstvo dopravy ČR, 2004, 0012-5520
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova anglicky
combined transport; external costs; effectiveness
Změněno: 7. 8. 2005 21:20, Ing. Stanislav Kutáček, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zabývá efektivností státních dotací na systém kombinované dopravy RO-LA y Lovosic do Drážďan. Provoz na této lince byl zrušen po rozšíření Evropské unie a zrušení nutnosti celního odbavení kamionů. Během své desetileté existence, RO-LA získala značné provozní a investiční dotace jak od české, tak od saské vlády. Očekávaným přínosem mělo být ulehčení příhraničním silnicím od těžké nákladní dopravy. České Ministerstvo dopravy však nezveřejnilo žádný dokument analyzující potřebu dotací ve smyslu porovnání nákladů a přínosů této intervence. Spočítali jsme přínosy sníženého znečištění ovzduší díky provozu systému RO-LA. Zdá se, že poměr přínosů a nákladů státních dotací byl velmi nízký. Navíc pouze malé procento těžkých kamionů používalo systém kombinované dopravy, což dále zpochybňuje efektivnost vynaložených dotací. Spočítali jsme dále, jak velký poplatek za použití silnice by musel být stanoven, aby se kombinovaná doprava stala konkurenceschopnou vůči silniční dopravě.
Anglicky
The paper considers the effectivness of state subsidies into RO-LA line from Lovosice (Czech Republic) to Dresden (Germany). Operation of this line was canceled after widening the EU due to removal of toll-gates. During its ten years existence, RO-LA received substantial operation and capital subsidies both from Czech and Saxony governments. The expected benefit was to be decreased burden of heavy freight traffic on cross-border roads. However, Czech ministry of transport did not provide any justification of its intervention in terms of cost-benefit analysis. The benefits of decreased air pollution due to the operation of RO-LA line were calculated. It appears that the benefit/cost ratio of state subsidies was very low. Furthermore, only a small proportion of heavy trucks used the combined transport, and thus the benefits are questionable. Break-even point was calculated, when the accompanied combined transport would be competitive with road freihght transport. There would have to be introduced a road charge.