k 2005

Sociometric Position of Czech Seventh Graders with Risk-Taking Behaviour

ŠAFÁŘOVÁ, Michela a Jan ŠIRŮČEK

Základní údaje

Originální název

Sociometric Position of Czech Seventh Graders with Risk-Taking Behaviour

Název česky

Sociometrická pozice a rizikové chování u žáků sedmých tříd českých základních škol

Autoři

ŠAFÁŘOVÁ, Michela (203 Česká republika, garant) a Jan ŠIRŮČEK (203 Česká republika)

Vydání

27th International School Psychology Colloquium 2005, 2005

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Řecko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/05:00013855

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

sociometrie; risk-taking behaviour; school psychology
Změněno: 31. 3. 2010 11:37, Mgr. Jan Širůček, Ph.D.

Anotace

V originále

For youth, good relationships with peers can provide a base for the quality of psychological, social, and health. The quality of these relationships is one of the important factors which influence risk-taking behaviour. We examined the associations between sociometric position and risk-taking behaviour. We tested whether social position (the peer acceptance and the level of influence that children have on the peer group in the classroom) is linked with risk-taking behaviour. 1 195 seventh graders (age from 12 to 14 years) completed a risk behaviour questionnaire and sociometric questionnaire. Results indicate that peers less accept children with risk-taking behaviour than children with no risk-taking behaviour. Unexpected finding is that there are no relations between level of influence on peer group and risk-taking behaviour. We conclude with possible applications of these results for preventive interventions to reduce risk-taking behaviour.

Česky

For youth, good relationships with peers can provide a base for the quality of psychological, social, and health. The quality of these relationships is one of the important factors which influence risk-taking behaviour. We examined the associations between sociometric position and risk-taking behaviour. We tested whether social position (the peer acceptance and the level of influence that children have on the peer group in the classroom) is linked with risk-taking behaviour. 1 195 seventh graders (age from 12 to 14 years) completed a risk behaviour questionnaire and sociometric questionnaire. Results indicate that peers less accept children with risk-taking behaviour than children with no risk-taking behaviour. Unexpected finding is that there are no relations between level of influence on peer group and risk-taking behaviour. We conclude with possible applications of these results for preventive interventions to reduce risk-taking behaviour.

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti