KACHLÍK, Petr, Stanislav OURODA and Jan ŠIMNEK. Prevence zneužívání návykových látek u studentů středních odborných škol a učilišť - důležitý předpoklad zdravého životního stylu (A prevention of drug abuse at the students of secondary technical and vocational schols - a important condition of healthy lifestyle). In Sborník příspvků z mezinárodní vědecké konference Firma a konkurenní prosřtedí 2004 - Změny konkurenčního prostředí ped vstupem ČR do EU. Sekce 9: Firma a sociální prostředí. 1st ed. Brno: KONVOJ, 2004, p. 32-56, 273 pp. ISBN 80-7302-081-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Prevence zneužívání návykových látek u studentů středních odborných škol a učilišť - důležitý předpoklad zdravého životního stylu
Name (in English) A prevention of drug abuse at the students of secondary technical and vocational schols - a important condition of healthy lifestyle
Authors KACHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor), Stanislav OURODA (203 Czech Republic) and Jan ŠIMNEK (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Brno, Sborník příspvků z mezinárodní vědecké konference Firma a konkurenní prosřtedí 2004 - Změny konkurenčního prostředí ped vstupem ČR do EU. Sekce 9: Firma a sociální prostředí, p. 32-56, 273 pp. 2004.
Publisher KONVOJ
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 30000 3. Medical and Health Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/04:00021362
Organization unit Faculty of Education
ISBN 80-7302-081-5
Keywords in English school-student-abuse-habit-forming substantion-prevention-programme-lifestyle
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 31/8/2005 17:22.
Abstract
V období 1997-1999 byla provedena reprezentativní deskriptivní studie na 19 středních odborných školách a učilištích se zemědělským, lesnickým a veterinárním zaměřením v oblasti Moravy. Anonymním dotazníkem bylo osloveno více než 2200 žáků/studentů a více než 200 pedagogů včetně vedení školských zařízení.Přibližně 80% souboru příležitostně pije alkoholické nápoje, nejvíce prvních zkušeností dotazovaní získávají mezi 10.-14. rokem, ale přibližně pětina souboru již před 10.rokem věku. Pravidelné pití přiznalo asi 8% celého souboru. Přibližně 20% souboru pěíležitostnř kouří tabák, většinou ve formě cigaret. Podobné úrovně dosahuje relativní četnost pravidelných denních kuřáků. Nejvíce prvních kuřáckých pokusů se odbývá mezi 10.-14. rokem života, asi 15% zkouší poprvé kouřit ve věku pod 10 let. Rizika nadměrné a brzké konzumace alkoholu i nikotinu jsou značně zlehována na úrovni společnosti i jednotlivce. Čtvrtina souboru si vyzkoušela hazardní hru ve věku mladším 18 let, více než 10% přiznalo hraní častěji než 10x v životě. Třetina sledovaného souboru již někdy užila produkty konopí (marihuanu, hašiš), asi 7% častěji než 10x. 6% potvrzuje životní zkušenost s halucinogeny, četnější než desetinásobnou pak méně než 1%. U 4,5% se vyskytla zkušenost s čicháním těkavých látek, 0,6% je užívalo více než 10x v životě. Uvedené 3 skupiny látek se řadí zároveň k nejoblíbenějším, hned po alkoholu a nikotinu. Frekvence experimentu s ostatními drogami (pervitin, heroin, kokain) byla v souboru nižší než 0,5%, jejich opakované užívání dosáhlo ještě nižší úrovně. Všechna školská zaízení měla vypracován minimální program protidrogové prevence, ponejvíce však v něm byly naplánovány akce zaměřené na zvýšení znalostí o návykových látkách, jen ojediněle na pozitivní změnu postojů, aktivní způsoby odmítání, hodnotový růst, vrstevnické programy. Preventivní působení na školách bylo zatíženo nedostatkem komunikace v učitelském kolektivu, též mezi školou a orgány zastupitelstev, protidrogovými koordinátory. Citlivé zapojení primární protidrogové prevence do vyučovaných předmětů a života školy představuje nesnadný úkol pro budoucnost.
Abstract (in English)
The representative descriptive study provides information about the 1997-1999 research performed in 19 secondary technical and vocational schools (agricultural, forestry, veterinary schools) in the Moravian region. More than 2,200 students and more than 200 teachers and school managers have responded in the carried out survey.Approximately 80% of respondents occasionally drink alcoholic having had their first experience at the age of 10-14; however two in ten respondents admitted their first experience with alcohol before the age 10. Regular drinking was admitted by 8% of all respondents. Approximately 20% of respondents occasionally smoke tobacco, mostly cigarettes, and the same percentage of them smoke on a daily basis. In most cases the first experimenting with smoking started at the age 10-14; about 15% of respondents had tried smoking before they were 10 years old or younger. The risks of excessive/early smoking and drinking have been widely played down both by the society and individuals. One quarter of all respondents gambled when they were 18 years old or younger, more than 10% of them admitted gambling for more than 10 times in all. One third of respondents have experimented with cannabis derivatives (marijuana, hashish) out of whom about 7% more than 10 times. 6% of respondents have encountered hallucinogens, out of whom about 1% respondents more than 10 times in a lifetime. 4.5% respondents have experimented with volatilizing substances, out of whom about 0.6% more than 10 times in their lives. The abovementioned three groups of illicit substances alongside alcohol and tobacco belong to the most favourite ones. The other drugs (pervitin, heroin, cocaine), have been experimented with in less than 0.5% of cases. All schools have elaborated basic anti-drug prevention programmes mostly involving actions aimed at increasing the students knowledge of dependence substances, and only rarely focused on positive approaches, active methods of declining offered drugs, value-orientated development, and peer programmes. Preventive actions in schools have suffered from a lack of communication between teaching staff, and between the school and local authorities, and anti-drug co-ordinators. From this comes a challenge for future efforts to implement primary anti-drug prevention into school subjects and school life.
Links
MSM 144100001, plan (intention)Name: Učitelé a zdraví (Psychologický přístup)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Teachers and Health
PrintDisplayed: 23/5/2024 20:04