2004
Primary Drug Prevention at the Second Level of Elementary Schools
KACHLÍK, Petr a Halina MATĚJOVÁZákladní údaje
Originální název
Primary Drug Prevention at the Second Level of Elementary Schools
Název česky
Primární protidrogová prevence na druhém stupni základní školy
Autoři
KACHLÍK, Petr (203 Česká republika, garant) a Halina MATĚJOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
1. vyd. Brno, Teachers and Health 6. A Collection from International Conference Teachers and Health. od s. 529-541, 13 s. 2004
Nakladatel
PAIDO
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
30000 3. Medical and Health Sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/04:00021364
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
80-7315-093-X
UT WoS
000264734800039
Klíčová slova česky
návykové látky; intervence; peer-program; pilotní studie; kohorta; prevence; škola; žáci
Klíčová slova anglicky
habit-forming substances; intervention; peer-programme; pilot study; kohort; prevention; school; pupils
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 6. 2009 17:44, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
V originále
In the years 2000-2002 was done a pilot cohort study among 300 pupils from 10 elementary schools. Children were observed from 7th to 9th class. The whole project was divided in 3 parts: first about all informations about habit-forming substantions, their risk, abuse and dependency, used peer-elemets of work. Second part was addressed to advertising, assertiveness, methods of rejection, third part was dedicated to specific primary prevention and drug scene in the Czech Republic, it summarized attitudes and skills, that could be acquired. The materials to the project were presented at the website: http://www.ped.muni.cz/wsedu/mu/DDD/DDD.htm. In first 2 year of project running were observed statistically significant differences between children from control group and intervention group. The project is a determinate preventive tool, that can decelerate and delay intensity of social pathologies.
Česky
V letech 2000-2002 byla provedena pilotní kohortová studie na vzorku téměř 300 dětí z 10 základních škol, sledovaných od 7.do 9. třídy. Celý projekt byl rozdělen na 3 části. První byla věnována obecným informacím o drogách, jejich riziku a vzniku závislosti, nenásilně zaváděla do práce s dětmi vrstevnické prvky, druhá se zabývala reklamou, asertivitou, způsoby odmítání, třetí specifickou prevencí a nejběžnějšími návykovými látkami. Shrnovala a připomínala krátce užitečné dovednosti a postoje, které si během programu měly děti osvojit. Pomocí anonymního dotazníku se 16 otázkami byly mapovány znalosti, názory a postoje žáků k návykovým látkám, jejich rodinné zázemí. Materiály k projektu DDD byly vystaveny na Internetu na adrese http://www.ped.muni.cz/wsedu/mu/DDD/DDD.htm, kde si je mohou všichni zájemci prohlédnout a zdarma stáhnout. Pilotní soubor vykazoval v prvních 2 letech chodu projektu DDD významné rozdíly mezi postoji a znalostmi respondentů ovlivněných programem a dětmi z kontrolního souboru. Lze shrnout, že program DDD představuje určitý preventivní nástroj, kterým lze časově odsunout a snížit intenzitu negativních sociálně patologických jevů (zneužívání návykových látek) na zájmovou populační skupinu. V řadě případů nelze zcela negativní trendy zastavit (rostou u skupiny intervenované i kontrolní), avšak v případě cíleného a včasného preventivního zásahu pomaleji a později.
Návaznosti
MSM 144100001, záměr |
|