D 2004

Primary Drug Prevention at the Second Level of Elementary Schools

KACHLÍK, Petr a Halina MATĚJOVÁ

Základní údaje

Originální název

Primary Drug Prevention at the Second Level of Elementary Schools

Název česky

Primární protidrogová prevence na druhém stupni základní školy

Autoři

KACHLÍK, Petr (203 Česká republika, garant) a Halina MATĚJOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

1. vyd. Brno, Teachers and Health 6. A Collection from International Conference Teachers and Health. od s. 529-541, 13 s. 2004

Nakladatel

PAIDO

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

30000 3. Medical and Health Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/04:00021364

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

80-7315-093-X

UT WoS

000264734800039

Klíčová slova česky

návykové látky; intervence; peer-program; pilotní studie; kohorta; prevence; škola; žáci

Klíčová slova anglicky

habit-forming substances; intervention; peer-programme; pilot study; kohort; prevention; school; pupils

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 6. 2009 17:44, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Anotace

V originále

In the years 2000-2002 was done a pilot cohort study among 300 pupils from 10 elementary schools. Children were observed from 7th to 9th class. The whole project was divided in 3 parts: first about all informations about habit-forming substantions, their risk, abuse and dependency, used peer-elemets of work. Second part was addressed to advertising, assertiveness, methods of rejection, third part was dedicated to specific primary prevention and drug scene in the Czech Republic, it summarized attitudes and skills, that could be acquired. The materials to the project were presented at the website: http://www.ped.muni.cz/wsedu/mu/DDD/DDD.htm. In first 2 year of project running were observed statistically significant differences between children from control group and intervention group. The project is a determinate preventive tool, that can decelerate and delay intensity of social pathologies.

Česky

V letech 2000-2002 byla provedena pilotní kohortová studie na vzorku téměř 300 dětí z 10 základních škol, sledovaných od 7.do 9. třídy. Celý projekt byl rozdělen na 3 části. První byla věnována obecným informacím o drogách, jejich riziku a vzniku závislosti, nenásilně zaváděla do práce s dětmi vrstevnické prvky, druhá se zabývala reklamou, asertivitou, způsoby odmítání, třetí specifickou prevencí a nejběžnějšími návykovými látkami. Shrnovala a připomínala krátce užitečné dovednosti a postoje, které si během programu měly děti osvojit. Pomocí anonymního dotazníku se 16 otázkami byly mapovány znalosti, názory a postoje žáků k návykovým látkám, jejich rodinné zázemí. Materiály k projektu DDD byly vystaveny na Internetu na adrese http://www.ped.muni.cz/wsedu/mu/DDD/DDD.htm, kde si je mohou všichni zájemci prohlédnout a zdarma stáhnout. Pilotní soubor vykazoval v prvních 2 letech chodu projektu DDD významné rozdíly mezi postoji a znalostmi respondentů ovlivněných programem a dětmi z kontrolního souboru. Lze shrnout, že program DDD představuje určitý preventivní nástroj, kterým lze časově odsunout a snížit intenzitu negativních sociálně patologických jevů (zneužívání návykových látek) na zájmovou populační skupinu. V řadě případů nelze zcela negativní trendy zastavit (rostou u skupiny intervenované i kontrolní), avšak v případě cíleného a včasného preventivního zásahu pomaleji a později.

Návaznosti

MSM 144100001, záměr
Název: Učitelé a zdraví (Psychologický přístup)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Učitelé a zdraví (Psychologický přístup)