DVOŘÁKOVÁ, Jana a Mojmír TYRLÍK. Effect of values on moral dilemma solving and reasoning. In 14th General Meeting of the European Association of Experimental Social Psychology, Book of Abstracts. 2005.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Effect of values on moral dilemma solving and reasoning
Název česky Vliv hodnot na řešení a zdůvodnění morálního dilematu
Autoři DVOŘÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika) a Mojmír TYRLÍK (203 Česká republika, garant).
Vydání 14th General Meeting of the European Association of Experimental Social Psychology, Book of Abstracts, 2005.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/05:00013901
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky moral dilemma; solving; reasoning; values
Štítky moral dilemma, reasoning, solving, values
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Změněno: 31. 3. 2010 09:00.
Anotace
We distinguish between moral dilemma solving i.e. general opinion as agreement or disagreement and moral dilemma reasoning i.e. giving reasons for chosen solution. We suppose that solving can be strongly influenced by values representing "what is important for a specific person". A research sample consisted of 213 Czech adolescents aged 14-19 years. We used a moral dilemma questionnaire (according Rest, 1997) and pair comparison of ten life values (Macek, Osecka, 1991, according Schwartz 1987). According our results solution of dilemmas can be from more than a half predicted from general opinion. Values influenced both aspects of moral judgment, e.g. solving as well as reasoning.
Anotace česky
Rozlišujeme mezi řešením morálního dilematu - tj. obecným názorem jako je souhlas nebo nesouhlas - a zdůvodněním morálního dilematu - tj. uvedením důvodu pro vybrané řešení. Předpokládáme, že řešení může být silně ovlivnno hodnotami, které reprezentují to, "co je důležité pro konkrétního človka". Výzkumný soubor sestával z 213 českých adolescentů ve věku 14-19 let. Použili jsme dotazník morálních dilemat (podle Resta, 1997) a párové srovnání deseti životních hodnot (Macek, Osecka, 1991, podle Schwartze, 1987). Podle našich výsledků může být řešení dilemat z více než poloviny predikováno z obecného názoru. Hodnoty ovlivnily oba aspekty morálního úsudku, tj. řešení stejně jako zdůvodnění.
Návaznosti
MSM0021622406, záměrNázev: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 06:38