Effect of values on moral dilemma solving and reasoning
DVOŘÁKOVÁ, Jana a Mojmír TYRLÍK. Effect of values on moral dilemma solving and reasoning. In 14th General Meeting of the European Association of Experimental Social Psychology, Book of Abstracts. 2005. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Effect of values on moral dilemma solving and reasoning |
Název česky | Vliv hodnot na řešení a zdůvodnění morálního dilematu |
Autoři | DVOŘÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika) a Mojmír TYRLÍK (203 Česká republika, garant). |
Vydání | 14th General Meeting of the European Association of Experimental Social Psychology, Book of Abstracts, 2005. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | angličtina |
Typ výsledku | Konferenční abstrakt |
Obor | 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences |
Stát vydavatele | Německo |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Kód RIV | RIV/00216224:14230/05:00013901 |
Organizační jednotka | Fakulta sociálních studií |
Klíčová slova anglicky | moral dilemma; solving; reasoning; values |
Štítky | moral dilemma, reasoning, solving, values |
Příznaky | Mezinárodní význam, Recenzováno |
Změnil | Změnila: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Změněno: 31. 3. 2010 09:00. |
Anotace |
---|
We distinguish between moral dilemma solving i.e. general opinion as agreement or disagreement and moral dilemma reasoning i.e. giving reasons for chosen solution. We suppose that solving can be strongly influenced by values representing "what is important for a specific person". A research sample consisted of 213 Czech adolescents aged 14-19 years. We used a moral dilemma questionnaire (according Rest, 1997) and pair comparison of ten life values (Macek, Osecka, 1991, according Schwartz 1987). According our results solution of dilemmas can be from more than a half predicted from general opinion. Values influenced both aspects of moral judgment, e.g. solving as well as reasoning. |
Anotace česky |
---|
Rozlišujeme mezi řešením morálního dilematu - tj. obecným názorem jako je souhlas nebo nesouhlas - a zdůvodněním morálního dilematu - tj. uvedením důvodu pro vybrané řešení. Předpokládáme, že řešení může být silně ovlivnno hodnotami, které reprezentují to, "co je důležité pro konkrétního človka". Výzkumný soubor sestával z 213 českých adolescentů ve věku 14-19 let. Použili jsme dotazník morálních dilemat (podle Resta, 1997) a párové srovnání deseti životních hodnot (Macek, Osecka, 1991, podle Schwartze, 1987). Podle našich výsledků může být řešení dilemat z více než poloviny predikováno z obecného názoru. Hodnoty ovlivnily oba aspekty morálního úsudku, tj. řešení stejně jako zdůvodnění. |
Návaznosti | |
---|---|
MSM0021622406, záměr | Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti |
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti |
VytisknoutZobrazeno: 12. 10. 2024 09:33