2005
Sebepojetí nadaných dětí a dětí "dvakrát výjimečných"
HAJNÁ, Věra a Šárka PORTEŠOVÁZákladní údaje
Originální název
Sebepojetí nadaných dětí a dětí "dvakrát výjimečných"
Název česky
Sebepojetí nadaných dětí a dětí "dvakrát výjimečných"
Název anglicky
Self-Concept of Gifted Children and "Twice Exceptional Children"
Autoři
HAJNÁ, Věra (203 Česká republika) a Šárka PORTEŠOVÁ (203 Česká republika, garant)
Vydání
Brno, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. od s. 65-75, 11 s. 2005
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/05:00012642
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
80-210-3717-2
Klíčová slova anglicky
Self-Concept; Self-esteem; Giftedness; Double exceptionality
Změněno: 11. 10. 2005 22:12, Mgr. Věra Konečná, Ph.D.
V originále
Zkoumání sebepojetí nadaných dětí je součástí širšího výzkumu zaměřeného na sociabilitu a emocionalitu nadaných dětí v České republice. Na výzkumu participovaly děti ve věku 7-10 let. Ke screeningu inteligence dětí ve třídách jsme využili Ravenovy barevné progresivní matrice. 37 nadaných dětí (IQ 130) a 6 dvakrát výjimečných dětí bylo srovnáváno v pěti oblastech sebepojetí a celkového sebehodnocení s 59 dětmi kontrolní skupiny (IQ 129). Použili jsme Profil vnímání sebe sama pro děti S. Harterové. Zjistili jsme, že nadané děti se lépe hodnotí v oblasti školních dovedností. V dalších oblastech jsme nezjistili žádné statisticky významné rozdíly mezi nadanými a nenadanými dětmi. Dvakrát výjimečné děti se hůře hodnotily v oblasti sociální akceptace než děti nadané. Nadané dívky se hodnotily lépe v oblastech sociální akceptace, chování a fyzického vzhledu než nadaní chlapci. Dívky z kontrolní skupiny se hodnotily lépe pouze v oblasti chování než chlapci z kontrolní skupiny.
Anglicky
The investigation of the gifted childrens self-concept is one part of the wider research focused on the sociability and emotionality of the gifted in the Czech Republic. The research was carried out in the sample of children at the age of 7-10. We used Raven`s Coloured Progressive Matrices to screen the intelligence of children in the classrooms. 37 gifted children (IQ 130) and 6 twice exceptional children were compared with 59 non-gifted children (IQ 129) on five domains of the self-concept and the global self-worth (we used Harters Self-perception profile for children). We found out that gifted children have better self-concept in the domain of school competence. In the other domains there are no significant differences between gifted and non-gifted children. Twice exceptional children have worse self-concept in the domain of social acceptance than gifted children. Gifted girls described themselves as having a more positive self-concept in the domains of social acceptance, behavioral conduct and physical appearance than did gifted boys. Non-gifted girls have better self-concept only in the domain of behavioral conduct than have non-gifted boys.
Návaznosti
GP406/02/D143, projekt VaV |
|