KREJČÍ, Pavel. České a bulharské publicistické idiomy a frazémy ve vzájemném srovnání. In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, roč. LIV, řada jazykovědná (A 53). 1. vyd. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity v Brně, 2005, s. 95-102. ISBN 80-210-3705-9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název České a bulharské publicistické idiomy a frazémy ve vzájemném srovnání
Název anglicky Czech and Bulgarian journalistic phrasems and idioms in contrastive study
Autoři KREJČÍ, Pavel (203 Česká republika, garant).
Vydání 1. vyd. Brno, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, roč. LIV, řada jazykovědná (A 53), od s. 95-102, 8 s. 2005.
Nakladatel Filozofická fakulta Masarykovy univerzity v Brně
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/05:00012657
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 80-210-3705-9
Klíčová slova anglicky Czech phrasems/idioms -- Bulgarian phrasems/idioms -- Czech and Bulgarian contrastive idiomatics
Změnil Změnil: doc. Mgr. Pavel Krejčí, Ph.D., učo 23013. Změněno: 27. 9. 2005 13:21.
Anotace
Studie se zabývá typologií idiomů a frazémů užívaných v současné bulharské a české publicistice, podrobněji analyzuje somatické IF a IF motivované sportem a hrou.
Anotace anglicky
In this work we have analyzed phrasems, whose structure contains names of parts of the human body and components from the sphere of competitions (sport and games, fight and military). The phraseological semantics of phrasem, that is motivated by the key component of semantical point of view, is present mainly in the phrasems from the sphere of competition. In the psycho-somatic phrasems the motivation comes mainly from the image of movement or gestures, if the receiver of information has the possibility to decode them. The lexical meaning of the somatic component in most of the cases isnt relevant to the motivation of the phraseological meaning. This is also valid for some phrasems from the group of games and competition.
Návaznosti
GP405/02/D164, projekt VaVNázev: Kontrastivní studium charakteru a funkce nových publicistických idiomů a frazémů v českých a bulharských publicistických textech
Investor: Grantová agentura ČR, Kontrastivní studium charakteru a funkce nových publicistických idiomů a frazémů v českých a bulharských publicistických textech
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 06:48