D 2005

České a bulharské publicistické idiomy a frazémy ve vzájemném srovnání

KREJČÍ, Pavel

Základní údaje

Originální název

České a bulharské publicistické idiomy a frazémy ve vzájemném srovnání

Název anglicky

Czech and Bulgarian journalistic phrasems and idioms in contrastive study

Autoři

KREJČÍ, Pavel (203 Česká republika, garant)

Vydání

1. vyd. Brno, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, roč. LIV, řada jazykovědná (A 53), od s. 95-102, 8 s. 2005

Nakladatel

Filozofická fakulta Masarykovy univerzity v Brně

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/05:00012657

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

80-210-3705-9

Klíčová slova anglicky

Czech phrasems/idioms -- Bulgarian phrasems/idioms -- Czech and Bulgarian contrastive idiomatics
Změněno: 27. 9. 2005 13:21, doc. Mgr. Pavel Krejčí, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie se zabývá typologií idiomů a frazémů užívaných v současné bulharské a české publicistice, podrobněji analyzuje somatické IF a IF motivované sportem a hrou.

Anglicky

In this work we have analyzed phrasems, whose structure contains names of parts of the human body and components from the sphere of competitions (sport and games, fight and military). The phraseological semantics of phrasem, that is motivated by the key component of semantical point of view, is present mainly in the phrasems from the sphere of competition. In the psycho-somatic phrasems the motivation comes mainly from the image of movement or gestures, if the receiver of information has the possibility to decode them. The lexical meaning of the somatic component in most of the cases isnt relevant to the motivation of the phraseological meaning. This is also valid for some phrasems from the group of games and competition.

Návaznosti

GP405/02/D164, projekt VaV
Název: Kontrastivní studium charakteru a funkce nových publicistických idiomů a frazémů v českých a bulharských publicistických textech
Investor: Grantová agentura ČR, Kontrastivní studium charakteru a funkce nových publicistických idiomů a frazémů v českých a bulharských publicistických textech