2005
České a bulharské publicistické idiomy a frazémy ve vzájemném srovnání
KREJČÍ, PavelZákladní údaje
Originální název
České a bulharské publicistické idiomy a frazémy ve vzájemném srovnání
Název anglicky
Czech and Bulgarian journalistic phrasems and idioms in contrastive study
Autoři
KREJČÍ, Pavel (203 Česká republika, garant)
Vydání
1. vyd. Brno, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, roč. LIV, řada jazykovědná (A 53), od s. 95-102, 8 s. 2005
Nakladatel
Filozofická fakulta Masarykovy univerzity v Brně
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/05:00012657
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
80-210-3705-9
Klíčová slova anglicky
Czech phrasems/idioms -- Bulgarian phrasems/idioms -- Czech and Bulgarian contrastive idiomatics
Změněno: 27. 9. 2005 13:21, doc. Mgr. Pavel Krejčí, Ph.D.
V originále
Studie se zabývá typologií idiomů a frazémů užívaných v současné bulharské a české publicistice, podrobněji analyzuje somatické IF a IF motivované sportem a hrou.
Anglicky
In this work we have analyzed phrasems, whose structure contains names of parts of the human body and components from the sphere of competitions (sport and games, fight and military). The phraseological semantics of phrasem, that is motivated by the key component of semantical point of view, is present mainly in the phrasems from the sphere of competition. In the psycho-somatic phrasems the motivation comes mainly from the image of movement or gestures, if the receiver of information has the possibility to decode them. The lexical meaning of the somatic component in most of the cases isnt relevant to the motivation of the phraseological meaning. This is also valid for some phrasems from the group of games and competition.
Návaznosti
GP405/02/D164, projekt VaV |
|