B 2005

Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století

HORKÁ, Hana

Základní údaje

Originální název

Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století

Název anglicky

Ecological dimension of education in the school of 21th century

Autoři

HORKÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, 158 s. 2005

Nakladatel

PdF MU

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/05:00013980

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

80-210-3750-4

Klíčová slova česky

ekologická (environmentální) výchova; polarity a komplementarity; didaktická dimenze; výchova pro (trvale) udržitelný rozvoj; ekopedagogická kompetence; hodnotová kompetence; standard.

Klíčová slova anglicky

environmental education; polarity and complementarity; didactical dimension; education towards the permanent and sustainable development; eco-pedagogical competency; value competency; standard.

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 17. 6. 2013 14:18, Mgr. Monika Foltánová

Anotace

V originále

Autorka nejdříve sleduje proměny vztahu člověka k přírodě a životnímu prostředí a na základě této analýzy koncipuje nové pojetí ekologické výchovy. Analyzuje koncepční polarity a komplementarity v ekologické výchově a zabývá se její didaktickou dimenzí. Toto, výzkumem podložené, moderní pojetí ekologické výchovy tvoří teoreticko-metodologický rámec pro úvahy a návrhy směřující do přípravy budoucích učitelů v oblasti ekologické výchovy. Autorka vymezuje a zdůvodňuje klíčové kompetence učitele pro realizaci ekologické výchovy. Těchto kompetencí si všímá v širším kontextu přípravy učitelů. Tato část práce vyúsťuje ve vymezení standardu pregraduálního vzdělávání učitelů 1. stupně základní školy, v němž významné místo zaujímají již zmíněné kompetence.

Anglicky

Upon analysis of changes in attitude towards nature and the living environment, the author conceives new approaches in environmental education. She analyses conceptual polarity and complementarity in environmental education and dwells upon its didactical dimension. Based on the research, modern concept of environmental education creates a theoretical and methodological framework of ideas and suggestions for teacher training in this area. The author defines and justifies key teacher competencies in the implementation of environmental education. The competencies are examined within the context of the teacher training process. This part of the dissertation results in the defining standards for pre-graduate teacher training for primary school, in which the said competencies play an important role.

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století