HAJNÁ, Věra. Sebepojetí intelektově nadaných dětí a dětí spadajících do pásma průměrné inteligence. In Vývoj a utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech. Brno: Masarykova univerzita, 2005, s. 319-326. ISBN 80-210-3804-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Sebepojetí intelektově nadaných dětí a dětí spadajících do pásma průměrné inteligence
Název česky Sebepojetí intelektově nadaných dětí a dětí spadajících do pásma průměrné inteligence
Název anglicky The self-concept of intellectualy gifted children and children who fall into the average range of intelligence
Autoři HAJNÁ, Věra (203 Česká republika, garant).
Vydání Brno, Vývoj a utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech, od s. 319-326, 8 s. 2005.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/05:00014004
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 80-210-3804-7
Klíčová slova anglicky multidimensional self-concept; global self-esteem; giftedness
Štítky giftedness, global self-esteem, multidimensional self-concept
Změnil Změnila: Mgr. Věra Konečná, Ph.D., učo 14655. Změněno: 27. 1. 2006 14:38.
Anotace
Zkoumání sebehodnocení intelektově nadaných dětí je součástí výzkumu sociability a emocionality nadaných dětí v ČR. Na výzkumu participovalo 60 dětí nadaných ve věku 7 9 let a 100 dětí spadajících do průměrného inteligenčního pásma. Ke zjišťování struktury inteligence jsme použili Wechslerovu škálu inteligence pro děti, sebehodnocení jsme zjišťovali pomocí Harters Self-Perception Profile for Children. Také učitelé posuzovali sebehodnocení dětí v některých oblastech v rámci Teachers Rating Scale of Childs Actual Behaviour. Výsledky ukázaly, že nadanější děti dosahují vyššího sebehodnocení v oblasti školních dovedností, než děti méně nadané. Nejnižšího sebehodnocení naopak dosahují v oblastech sociální akceptace a pohybových dovedností. Globální sebehodnocení nadaných dětí je determinováno školními dovednostmi a chováním. Mezi dívkami a chlapci jsme zjistili rozdíly v oblastech sociální akceptace, fyzického vzhledu a chování. Dívky se hodnotí lépe sociálně adaptované, fyzicky přitažlivější a lépe se chovají, ve srovnání se sebehodnocením chlapců. Tyto výsledky korespondují i s hodnocením učitelů.
Anotace anglicky
The investigation of the gifted childrens self-esteem is one part of the research of the sociability and emotionality of the gifted in the Czech Republic. The research was carried out in the sample of children at the age of 7-9. 60 gifted children were compared with 100 non-gifted children. We used Wechsler Intelligence Scale for Children to investigate the structure of the intelligence and Harters Self-perception profile for children to describe childrens multidimensional self-esteem. Teachers assessed childrens self-esteem with the Teachers Rating Scale of Childs Actual Behaviour. We found out that gifted children have better self-concept in the domain of school competence. They achieved the lowest self-esteem in the domains of social acceptance and athletic competence. The global self-esteem of gifted children is determined by school competence and behavioral conduct. Gifted girls described themselves as having a more positive self-concept in the domains of social acceptance, behavioral conduct and physical appearance than did gifted boys. These results also correspond with the teachers evaluations.
Návaznosti
MSM0021622406, záměrNázev: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
VytisknoutZobrazeno: 23. 8. 2024 20:50