A 2005

Specifika komunikace prostřednictvím internetu pohledem psychologie

ŠMAHEL, David

Základní údaje

Originální název

Specifika komunikace prostřednictvím internetu pohledem psychologie

Název česky

Specifika komunikace prostřednictvím internetu pohledem psychologie

Název anglicky

Specifics of computer mediated communication - psychological view

Autoři

ŠMAHEL, David (203 Česká republika, garant)

Vydání

2005

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Audiovizuální tvorba

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14230/05:00014022

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

computer mediated communication; CMC; internet; adolescent
Změněno: 2. 3. 2010 15:42, prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D.

Anotace

V originále

Ve svém příspěvku ukazujeme specifika komunikace prostřednictvím internetu na základě tří navazujících výzkumů: výzkumu kvalitativního, kde jsme realizovali rozhovory s 16 respondenty ve věku 12-25 let a rozhovory analyzovali za pomocí postupů zakotvené teorie a navazujícího výzkumu kvantitativního, ve kterém jsme provedli dotazníkové šetření na vzorku 681 žáků středních škol ve věku 12-20 let. Třetí výzkum byl součástí "Světového projektu o internetu - Česká republika", ve kterém jsme realizovali rozhovory s 1832 respondenty - vzorek byl reprezentativní vzhledem k pupulaci ČR. V příspěvku popisujeme specifika virtuální komunikace za pomocí následujících kontextových modalit: časový rámec, prostorové uspořádání, modalita významu, přítomnost emocí, vztahové proměnné a vztahový rámec. Tato specifika ukazujeme ve dvou rovinách: rozdíly uváděné samotnými respondenty v realizovaných rozhovorech a odlišnost virtuální komunikace z pohledu tazatele, který realizuje výzkum ve virtuálním prostředí. V druhé části příspěvku prezentujeme výsledky kvantitativního výzkumu, kde jsme se především ptali, jaké faktory určují kladný nebo záporný vztah k virtuální komunikaci. Dále popisujeme fenomén tzv. multiplicitní komunikace, která je na internetu běžná. Ukazujeme, čím je multiplicitní komunikace charakterizována, čím je specifická a jaké přínosy a ztráty znamená pro komunikující ve virtuálním prostředí.

Anglicky

This presentation is focused on specifics of online communication. We demonstrate results of three pieces of research: qualitative interviews, survey of 681 adolescents aged 12 to 20 years, and a representative survey of 1832 Czech respondents.

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti