2005
Specifika komunikace prostřednictvím internetu pohledem psychologie
ŠMAHEL, DavidZákladní údaje
Originální název
Specifika komunikace prostřednictvím internetu pohledem psychologie
Název česky
Specifika komunikace prostřednictvím internetu pohledem psychologie
Název anglicky
Specifics of computer mediated communication - psychological view
Autoři
ŠMAHEL, David (203 Česká republika, garant)
Vydání
2005
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Audiovizuální tvorba
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/05:00014022
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky
computer mediated communication; CMC; internet; adolescent
Štítky
Změněno: 2. 3. 2010 15:42, prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D.
V originále
Ve svém příspěvku ukazujeme specifika komunikace prostřednictvím internetu na základě tří navazujících výzkumů: výzkumu kvalitativního, kde jsme realizovali rozhovory s 16 respondenty ve věku 12-25 let a rozhovory analyzovali za pomocí postupů zakotvené teorie a navazujícího výzkumu kvantitativního, ve kterém jsme provedli dotazníkové šetření na vzorku 681 žáků středních škol ve věku 12-20 let. Třetí výzkum byl součástí "Světového projektu o internetu - Česká republika", ve kterém jsme realizovali rozhovory s 1832 respondenty - vzorek byl reprezentativní vzhledem k pupulaci ČR. V příspěvku popisujeme specifika virtuální komunikace za pomocí následujících kontextových modalit: časový rámec, prostorové uspořádání, modalita významu, přítomnost emocí, vztahové proměnné a vztahový rámec. Tato specifika ukazujeme ve dvou rovinách: rozdíly uváděné samotnými respondenty v realizovaných rozhovorech a odlišnost virtuální komunikace z pohledu tazatele, který realizuje výzkum ve virtuálním prostředí. V druhé části příspěvku prezentujeme výsledky kvantitativního výzkumu, kde jsme se především ptali, jaké faktory určují kladný nebo záporný vztah k virtuální komunikaci. Dále popisujeme fenomén tzv. multiplicitní komunikace, která je na internetu běžná. Ukazujeme, čím je multiplicitní komunikace charakterizována, čím je specifická a jaké přínosy a ztráty znamená pro komunikující ve virtuálním prostředí.
Anglicky
This presentation is focused on specifics of online communication. We demonstrate results of three pieces of research: qualitative interviews, survey of 681 adolescents aged 12 to 20 years, and a representative survey of 1832 Czech respondents.
Návaznosti
MSM0021622406, záměr |
|