D 2005

Systémové pojetí výukové komunikace a osobnost učitele v jejím procesu

LUKAS, Josef

Základní údaje

Originální název

Systémové pojetí výukové komunikace a osobnost učitele v jejím procesu

Název anglicky

Systems approach to classroom communication and personality of teacher in this communication

Autoři

LUKAS, Josef (203 Česká republika, garant)

Vydání

Brno, Vývoj utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech (ed. Petr Macek a Jiří Dalajka). od s. 370-376, 6 s. 2005

Nakladatel

FSS MU

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14230/05:00014031

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

80-210-3804-7

Klíčová slova anglicky

Student- teacher interaction; systems theory; personality; interpersonal behavior; interpersonal style
Změněno: 8. 5. 2008 23:12, PhDr. Josef Lukas, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek je věnován novějšímu pohledu na školní prostředí, které žákům přináší nejen nové poznatky a dovednosti, ale které je i významným místem socializace jedince a má nemalý vliv na formování osobností žáků. První část příspěvku se soustředí na tzv. výukovou komunikaci a interakci, která zahrnuje procesy a podmínky komunikace, probíhající mezi učitelem a žáky, a která má povahu složitého systému, v němž musíme brát v potaz jednak aspekt osobností jednotlivých účastníků komunikace, jednak síť vzájemných vztahů mezi těmito účastníky. Druhá část příspěvku se věnuje snad nejdůležitějšímu prvku, ovlivňujícímu komunikační systémy jednotlivých tříd (třída tvoří základní jednotku při zkoumání výukové komunikace), jímž je osobnost učitele. Interpersonální chování učitele, jakožto stěžejní složka jeho osobnosti, je jedním z určujících aspektů úspěšnosti výchovně vzdělávacího procesu na našich školách. V souladu se systémovým pojetím komunikace a interakce ve škole tak lze chápat každé chování učitele jako jeho způsob komunikace se žáky.

Anglicky

This article deals with newer point of view on school environment. The first part of this report pays attention to communication and interaction between teachers and students. We used general systems theory as a basis to describe classroom communication and interaction. The second part of our report deal with probably the most important factor of classroom communication- personality of teacher. Interpersonal teacher behavior as main factor of teachers personality determines successfulness of education.

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti