2005
Rodinné prostředí a sebepojetí intelektově nadaných dětí
HAJNÁ, Věra a Šárka PORTEŠOVÁZákladní údaje
Originální název
Rodinné prostředí a sebepojetí intelektově nadaných dětí
Název anglicky
Family environment and the self-concept of intellectually gifted children
Autoři
HAJNÁ, Věra (203 Česká republika) a Šárka PORTEŠOVÁ (203 Česká republika, garant)
Vydání
Brno, poster, 2005
Nakladatel
Psychologický ústav AV ČR
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Audiovizuální tvorba
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/05:00014056
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
gifted children; multidimensional self-concept; global self-esteem; family relationships
Změněno: 27. 1. 2006 14:38, Mgr. Věra Konečná, Ph.D.
V originále
Rodinné prostředí determinuje vývoj nadaného dítěte. Nejužší sociální prostředí ovlivňuje osobnostní vlastnosti každého jedince, včetně sebepojetí. Zkoumání rodinného prostředí a sebepojetí nadaných dětí je jedním z témat výzkumu nadaných dětí v ČR, jež v současnosti probíhá na FSS MU v Brně. Na výzkumu participovalo 49 nadaných dětí a 60 dětí kontrolní skupiny průměrného věku 8,08 roků. Děti byly do skupin rozděleny podle výkonu v Ravenových barevných progresivních matricích (IQ = 130). Úroveň multidimenzionálního sebepojetí a globálního sebehodnocení jsme zjišťovali pomocí testu sebepojetí pro děti S. Harterové. Údaje o rodinném prostředí jsme získali z rozhovoru, kresby rodiny a Testem rodinných vztahů A. Beneové. Výsledky našeho výzkumu ukazují souvislosti mezi úrovní sebehodnocení a kvalitou citových vztahů v rodině u nadaných dětí i kontrolní skupiny, v některých dimenzích sebepojetí nacházíme rozdíly mezi oběma skupinami. Potvrzuje se nejen důležitost kladných citových vazeb s oběma rodiči, ale také důležitost vztahu s kamarádem.
Anglicky
Family environment determines the development of the gifted child. The closest social environment influences the personal characteristics with the conclusion of the self-concept. The investigation of the family environment and the self-concept is one part of the research of the gifted in the Czech Republic. 49 gifted children and 60 children from the control group were participated in this research. Children were divided into the groups due to their achievement in the Ravens Coloured Progressive Matrices. We used Harters Self-Perception Profile for Children to find out the level of the self-concept, we used also the Test of family relationships Antony-Bene, Family Drawing and the interview to find out the informations about family environmnent. The results of our research show the link between the level of the self-esteem and the quality of family relationships of the gifted and the non-gifted as well. The research confirms the importance of the positive emotional attachment with the parents and also the importance of the relation to a friend.
Návaznosti
MSM0021622406, záměr |
|