B 2005

Včela má pilu aneb Přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí

NĚMEC, Jiří

Základní údaje

Originální název

Včela má pilu aneb Přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí

Název anglicky

Preparation classes for children from socially handicapped background

Autoři

NĚMEC, Jiří (203 Česká republika, garant)

Vydání

1. vyd. Brno, 85 s. Sociální pedagogika, 2005

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/05:00031128

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

80-210-3727-X

Klíčová slova česky

hermeneutika; sociálně pedagogický výzkum; asistent učitele; přípravné třídy; kvalitativní výzkum; sociálně znevýhodnění žáci

Klíčová slova anglicky

hermeneutics; socio pedagogical research; teachers assistant; preparatory classes; quality research; social disadvantaged pupils
Změněno: 13. 4. 2010 17:01, doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.

Anotace

V originále

Publikace je výstupem řady výzkumných sond, které jsme realizovali na Katedře sociální pedagogiky Pedagogické fakulty MU. Prostřednictvím třech výzkumných modulů (kvalitativních i kvantitativních) se můžeme seznámit s problémy dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí a specifiky jejich edukace v přípravných třídách. První kvalitativně orientovaný modul nás zavádí do prostředí samotných přípravných tříd prostřednictvím analýzy výpovědí účastníků ohniskových skupin (učitelek přípravných tříd v Jihomoravském kraji) se můžeme seznámit se školními problémy žáků a z nich vyplývajících žádoucích kompetencí učitelů a rodičů. Kvalitativní výzkumné paradigma nám umožňuje identifikovat typické vzdělávací a výchovné problémy žáků přípravných tříd, ale také je popsat, pochopit a vysvětlit. Prostřednictvím stejných metodologických postupů realizátoři výzkumné studie nahlížejí do prostředí romských rodin.

Anglicky

The book represents the result of several research probes that were realised by the Department of Social Pedagogy of the Faculty of Education, MU. We used three research models (qualitative and quantitative) that allowed us to present the problems of the children from the socially handicapped background and the distinctive features of their education in the preparatory classes. The first research module based on the qualitative research introduces us into the atmosphere of the preparatory classes. We analysed the interviews of the focus group members (teachers of the preparatory classes in the South Moravian region) an thus we can learn about the school troubles of the pupils and we can then articulate needed competences of teachers and parents. Qualitative research paradigm allows us not only to identify typical educational problems of the pupils in the preparatory classes but also describe them, understand them and explain them. Using the same methodological steps the researchers evaluate the Romany families backgrounds.