2005
Včela má pilu aneb Přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí
NĚMEC, JiříZákladní údaje
Originální název
Včela má pilu aneb Přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí
Název anglicky
Preparation classes for children from socially handicapped background
Autoři
NĚMEC, Jiří (203 Česká republika, garant)
Vydání
1. vyd. Brno, 85 s. Sociální pedagogika, 2005
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/05:00031128
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
80-210-3727-X
Klíčová slova česky
hermeneutika; sociálně pedagogický výzkum; asistent učitele; přípravné třídy; kvalitativní výzkum; sociálně znevýhodnění žáci
Klíčová slova anglicky
hermeneutics; socio pedagogical research; teachers assistant; preparatory classes; quality research; social disadvantaged pupils
Štítky
Změněno: 13. 4. 2010 17:01, doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
V originále
Publikace je výstupem řady výzkumných sond, které jsme realizovali na Katedře sociální pedagogiky Pedagogické fakulty MU. Prostřednictvím třech výzkumných modulů (kvalitativních i kvantitativních) se můžeme seznámit s problémy dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí a specifiky jejich edukace v přípravných třídách. První kvalitativně orientovaný modul nás zavádí do prostředí samotných přípravných tříd prostřednictvím analýzy výpovědí účastníků ohniskových skupin (učitelek přípravných tříd v Jihomoravském kraji) se můžeme seznámit se školními problémy žáků a z nich vyplývajících žádoucích kompetencí učitelů a rodičů. Kvalitativní výzkumné paradigma nám umožňuje identifikovat typické vzdělávací a výchovné problémy žáků přípravných tříd, ale také je popsat, pochopit a vysvětlit. Prostřednictvím stejných metodologických postupů realizátoři výzkumné studie nahlížejí do prostředí romských rodin.
Anglicky
The book represents the result of several research probes that were realised by the Department of Social Pedagogy of the Faculty of Education, MU. We used three research models (qualitative and quantitative) that allowed us to present the problems of the children from the socially handicapped background and the distinctive features of their education in the preparatory classes. The first research module based on the qualitative research introduces us into the atmosphere of the preparatory classes. We analysed the interviews of the focus group members (teachers of the preparatory classes in the South Moravian region) an thus we can learn about the school troubles of the pupils and we can then articulate needed competences of teachers and parents. Qualitative research paradigm allows us not only to identify typical educational problems of the pupils in the preparatory classes but also describe them, understand them and explain them. Using the same methodological steps the researchers evaluate the Romany families backgrounds.