2005
Nejnovější česká literatura v čítankách pro primární školu
ZÍTKOVÁ, JitkaZákladní údaje
Originální název
Nejnovější česká literatura v čítankách pro primární školu
Název česky
Nejnovější česká literatura v čítankách pro primární školu
Název anglicky
New Czech literature for children and youth in readers for primary school
Autoři
ZÍTKOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant)
Vydání
Slavkov, Cesty současné literatury pro děti a mládež, od s. 103-109, 7 s. 2005
Nakladatel
BM Typo
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/05:00031162
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
80-903339-6-6
Klíčová slova anglicky
literature for children and youth; reader; frequent authors; frequent genres; conceptions of readers;
Změněno: 27. 5. 2009 15:13, Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.
V originále
Příspěvek se věnuje zastoupení nejnovější české literatury pro děti a mládež v celkem třiceti osmi čítankách pro primární školu, které byly podrobeny detailní obsahové analýze z hlediska autorské a žánrové struktury zařazených literárních textů. Touto výzkumnou sondou bylo mj. zjištěno, že podstatně více novější literatury obsahují učebnice vydané po roce 2000. K nejfrekventovanějším autorům patří J. Žáček a Z. Svěrák. V čítankách lze z nejnovější literatury nalézt zejména poezii, písňové texty, autorské pohádky neo příběhy ze života dětí. Čítanky mají různou koncepci, přítomnost nejnovější literatury kolísá, největší zastoupení má v čítankách z nakladatelství Nová škola a Fragment.
Anglicky
The paper deals with the presence of new Czech literature for children and youth in readers for primary school. 38 readers from two periods are analysed by the method of content analysis aimed to the authors and genre structure of literary texts. Its claimed that in the readers published after 2000 are much more texts from the newest literature. Among the most frequent authors are counted J. Žáček and Z. Svěrák. From the newest literature especially verses, texts of songs, artificial fairy-tales, realistic stories from children lifes can be found. Readers have different conceptions, the presence of new literature in them differs, many texts are e.g. in the readers published by Nová škola and Fragment.