D 2005

Nejnovější česká literatura v čítankách pro primární školu

ZÍTKOVÁ, Jitka

Základní údaje

Originální název

Nejnovější česká literatura v čítankách pro primární školu

Název česky

Nejnovější česká literatura v čítankách pro primární školu

Název anglicky

New Czech literature for children and youth in readers for primary school

Autoři

ZÍTKOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant)

Vydání

Slavkov, Cesty současné literatury pro děti a mládež, od s. 103-109, 7 s. 2005

Nakladatel

BM Typo

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/05:00031162

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

80-903339-6-6

Klíčová slova anglicky

literature for children and youth; reader; frequent authors; frequent genres; conceptions of readers;
Změněno: 27. 5. 2009 15:13, Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek se věnuje zastoupení nejnovější české literatury pro děti a mládež v celkem třiceti osmi čítankách pro primární školu, které byly podrobeny detailní obsahové analýze z hlediska autorské a žánrové struktury zařazených literárních textů. Touto výzkumnou sondou bylo mj. zjištěno, že podstatně více novější literatury obsahují učebnice vydané po roce 2000. K nejfrekventovanějším autorům patří J. Žáček a Z. Svěrák. V čítankách lze z nejnovější literatury nalézt zejména poezii, písňové texty, autorské pohádky neo příběhy ze života dětí. Čítanky mají různou koncepci, přítomnost nejnovější literatury kolísá, největší zastoupení má v čítankách z nakladatelství Nová škola a Fragment.

Anglicky

The paper deals with the presence of new Czech literature for children and youth in readers for primary school. 38 readers from two periods are analysed by the method of content analysis aimed to the authors and genre structure of literary texts. Its claimed that in the readers published after 2000 are much more texts from the newest literature. Among the most frequent authors are counted J. Žáček and Z. Svěrák. From the newest literature especially verses, texts of songs, artificial fairy-tales, realistic stories from children lifes can be found. Readers have different conceptions, the presence of new literature in them differs, many texts are e.g. in the readers published by Nová škola and Fragment.