2005
Charakteristické znaky kresby lidské postavy u adolescentů
JANYŠKOVÁ, AnnaZákladní údaje
Originální název
Charakteristické znaky kresby lidské postavy u adolescentů
Název anglicky
The typical attributes in the figure drawings of adolescents
Autoři
Vydání
1. vydání. Brno, Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Annales psychologici, P9, od s. 121-132, 12 s. 2005
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Přírodovědecká fakulta
ISBN
80-210-3717-2
Klíčová slova anglicky
development of the drawing abilities; figure drawing; body proportions; adolescence
Štítky
Změněno: 15. 4. 2010 09:21, PhDr. Anna Nohýnková, Ph.D.
V originále
Studie popisuje charakteristické znaky kresby lidské postavy dospívajících chlapců a dívek. Výzkumu se zúčastnilo 180 studentů středních škol (90 dívek a 90 chlapců) ve věku 15-18 let (s průměrným věkem 16,5 roku). Zjistili jsme, že chlapci a dívky kreslí figuru vlastního pohlaví větší, častěji jako první, s více znaky a také ji hodnotí pozitivněji než kresbu postavy opačného pohlaví. V kresbách dospívajících se objevuje snaha po zachycení reality, někdy až uměleckém, většinou s nesprávným zachycením proporcí postavy ve srovnání s kánonem užívaným ve výtvarném umění, setkáváme se i s primitivním schematizováním či karikaturami.
Anglicky
The purpose of the study was to determine the typical attributes in the figure drawings of adolescents. In the research participated 180 high school students, 90 girls and 90 boys, at the age of 15-18 years (the average age was 16,5 years). We found that the figure of ones own sex was more often elaborated as the first one, moreover was bigger, had more attributes and was evaluated in more positive way than the figure of the opposite sex. The drawings of adolescents were realistic (in some cases even in artistic way), mostly with wrong interpretation of the proportions of the figure though (in comparison with the canon used in art). We also observed some primitive schematisations and caricatures.