D 2005

Charakteristické znaky kresby lidské postavy u adolescentů

JANYŠKOVÁ, Anna

Základní údaje

Originální název

Charakteristické znaky kresby lidské postavy u adolescentů

Název anglicky

The typical attributes in the figure drawings of adolescents

Vydání

1. vydání. Brno, Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Annales psychologici, P9, od s. 121-132, 12 s. 2005

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Přírodovědecká fakulta

ISBN

80-210-3717-2

Klíčová slova anglicky

development of the drawing abilities; figure drawing; body proportions; adolescence
Změněno: 15. 4. 2010 09:21, PhDr. Anna Nohýnková, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie popisuje charakteristické znaky kresby lidské postavy dospívajících chlapců a dívek. Výzkumu se zúčastnilo 180 studentů středních škol (90 dívek a 90 chlapců) ve věku 15-18 let (s průměrným věkem 16,5 roku). Zjistili jsme, že chlapci a dívky kreslí figuru vlastního pohlaví větší, častěji jako první, s více znaky a také ji hodnotí pozitivněji než kresbu postavy opačného pohlaví. V kresbách dospívajících se objevuje snaha po zachycení reality, někdy až uměleckém, většinou s nesprávným zachycením proporcí postavy ve srovnání s kánonem užívaným ve výtvarném umění, setkáváme se i s primitivním schematizováním či karikaturami.

Anglicky

The purpose of the study was to determine the typical attributes in the figure drawings of adolescents. In the research participated 180 high school students, 90 girls and 90 boys, at the age of 15-18 years (the average age was 16,5 years). We found that the figure of ones own sex was more often elaborated as the first one, moreover was bigger, had more attributes and was evaluated in more positive way than the figure of the opposite sex. The drawings of adolescents were realistic (in some cases even in artistic way), mostly with wrong interpretation of the proportions of the figure though (in comparison with the canon used in art). We also observed some primitive schematisations and caricatures.