2005
Interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí
VESELÁ, Martina a David ŠMAHELZákladní údaje
Originální název
Interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí
Název anglicky
Virtual atractivity and partner selection on the Internet
Autoři
VESELÁ, Martina (203 Česká republika, garant) a David ŠMAHEL (203 Česká republika)
Vydání
2005
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Audiovizuální tvorba
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/05:00014168
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky
interpersonal attraction; virtual environment; internet; text communication
Změněno: 23. 11. 2005 10:40, Mgr. Martina Veselá
V originále
Předmětem výzkumu byla interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí. Cílem kvalitativního výzkumu bylo zjisti, podle jakých kritérií si uživatelé na internetu vybírají své komunikační partnery. K tomuto účelu byla použita metoda zakotvené teorie. Vzorek čítal 7 respondentů ve věku 19 35 let. Šest rozhovorů bylo vedeno on-line, jeden v reálném prostředí za pomoci diktafonu. Během analýzy rozhovorů se vynořily následující faktory ovlivňující atraktivitu: podobnost, zajímavost, kreativita, inteligence, schopnost používat slova a jazyk, smysl pro humor a virtuální charisma. Naopak pasivita, nepřiměřený exhibicionismus a agresivita atraktivitu snižují. Jako nejvýznamnější činitel se ukázala být podobnost, neboli míra sdílených zájmů, postojů, názorů či hodnot.
Anglicky
The article focuses on the issue of interpersonal attraction in cyberspace. The purpose of the qualitative research based on the grounded theory was to find out, what criteria influence internet users choice of partners for online communication. The sample consisted of seven respondents aged from 19 to 35. Six respondents were interviewed online, one face to face with dictaphone. The analysis of the interviews has shown that the attraction is induced by the following qualities: similarity, interestingness, creativity, intelligence, advanced linguistic and communicative skills, sense of humour and what some of the respondents called virtual charisma. Passivity, aggression and immoderate exhibitionism on the other hand are generally considered unattractive. Similarity (sharing of interests, opinions and/or values) has turned out to be the most significant factor.
Návaznosti
MSM0021622406, záměr |
|