VESELÁ, Martina a David ŠMAHEL. Interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí. 2005.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí
Název anglicky Virtual atractivity and partner selection on the Internet
Autoři VESELÁ, Martina (203 Česká republika, garant) a David ŠMAHEL (203 Česká republika).
Vydání 2005.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Audiovizuální tvorba
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL Prezentace
Kód RIV RIV/00216224:14230/05:00014168
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky interpersonal attraction; virtual environment; internet; text communication
Štítky internet, interpersonal attraction, text communication, virtual environment
Změnil Změnila: Mgr. Martina Veselá, učo 65603. Změněno: 23. 11. 2005 10:40.
Anotace
Předmětem výzkumu byla interpersonální atraktivita ve virtuálním prostředí. Cílem kvalitativního výzkumu bylo zjisti, podle jakých kritérií si uživatelé na internetu vybírají své komunikační partnery. K tomuto účelu byla použita metoda zakotvené teorie. Vzorek čítal 7 respondentů ve věku 19 35 let. Šest rozhovorů bylo vedeno on-line, jeden v reálném prostředí za pomoci diktafonu. Během analýzy rozhovorů se vynořily následující faktory ovlivňující atraktivitu: podobnost, zajímavost, kreativita, inteligence, schopnost používat slova a jazyk, smysl pro humor a virtuální charisma. Naopak pasivita, nepřiměřený exhibicionismus a agresivita atraktivitu snižují. Jako nejvýznamnější činitel se ukázala být podobnost, neboli míra sdílených zájmů, postojů, názorů či hodnot.
Anotace anglicky
The article focuses on the issue of interpersonal attraction in cyberspace. The purpose of the qualitative research based on the grounded theory was to find out, what criteria influence internet users choice of partners for online communication. The sample consisted of seven respondents aged from 19 to 35. Six respondents were interviewed online, one face to face with dictaphone. The analysis of the interviews has shown that the attraction is induced by the following qualities: similarity, interestingness, creativity, intelligence, advanced linguistic and communicative skills, sense of humour and what some of the respondents called virtual charisma. Passivity, aggression and immoderate exhibitionism on the other hand are generally considered unattractive. Similarity (sharing of interests, opinions and/or values) has turned out to be the most significant factor.
Návaznosti
MSM0021622406, záměrNázev: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 20:02