D 2005

Lernstrategien fördern die Lernerautonomie auch beim Fremdsprachenlernen.

JANÍKOVÁ, Věra

Základní údaje

Originální název

Lernstrategien fördern die Lernerautonomie auch beim Fremdsprachenlernen.

Název česky

Učební strategie podporují autonomní učení - i při osvojování cizích jazyků

Název anglicky

Learning strategies support autonomy - also in learning foreign languages

Autoři

JANÍKOVÁ, Věra (203 Česká republika, garant)

Vydání

1. vyd. Brno, Brünner Hefte für Germanistik, od s. 68-76, 14 s. 2005

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/05:00012934

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

80-210-3882-9

Klíčová slova anglicky

learner strategies; foreign learning and teaching; autonomy
Změněno: 13. 6. 2008 09:39, prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.

Anotace

V originále

Die Entwicklung neuer lerntheoretischer Konzepte in der kognitiven und konstruktivistisch orientierten Psychologie und das Entstehen eines eigenen fremdsprachendidaktischen Konzepts von Lernerautonomie führten dazu, dass Lern(er)strategien in das Zentrum des Fremdsprachenunterrichts rückten. In diesem Beitrag wird näher auf die Beziehung zwischen Lernerautonomie und Lernstrategien eingegangen, wobei die lerntheoretischen, psychologischen und didaktischen Betrachtungsweisen im Vordergrund stehen. Gleichzeitig wird aber auch darauf hingewiesen, dass die Lernstrategien nur einen Weg zur Förderung der Lernerautonomie darstellen.

Česky

Rozvoj nových koncepcí v oblasti teorie učení, které vycházejí z konstruktivisticky orientované a kognitivní psychologie a kladou velký důraz na rozvoj autonomie žáka věnují rozvoji a nácviku učebních straegií značnou pozornost, a to i v lingvodidaktice. Příspěvek se zabývá vymezením pojmů autonomie učení a učební strategie a nastiňuje, jak nácvik učebních strategií může při osvojování cizího jazyka úspěšně přispět k samostatnosti žáka v procesu učení se jazyku.

Návaznosti

GA406/05/2107, projekt VaV
Název: Autonomie v procesu učení a vyučování cizího jazyka
Investor: Grantová agentura ČR, Autonomie v procesu učení a vyučování cizího jazyka