D 2005

Natural Language Processing Tools in E-learning (especcially for Czech language)

GREGAR, Tomáš a Tomáš PITNER

Základní údaje

Originální název

Natural Language Processing Tools in E-learning (especcially for Czech language)

Název česky

Nástroje zpracování přirozeného jazyka v E-learningu (zvláště pro češtinu)

Autoři

GREGAR, Tomáš (203 Česká republika) a Tomáš PITNER (203 Česká republika, garant)

Vydání

Košice, Slovak Republic, Conference proceedings - Information and Communications Technologies in Education, od s. 273-279, 6 s. 2005

Nakladatel

elfa, Košice, Slovak Republic

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10201 Computer sciences, information science, bioinformatics

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14330/05:00013441

Organizační jednotka

Fakulta informatiky

ISBN

80-8086-016-6

Klíčová slova anglicky

E-learning; Learning management system; Standardisation; Knowledge society
Změněno: 4. 1. 2006 12:25, RNDr. Tomáš Gregar

Anotace

V originále

Great majority of systems for computer mediated learning do not make benefit from current state of information technology. One domain which can significantly help all users of learning management systems (LMS), is natural language processing. This paper describes our research in this area. It shows use cases of NLP in e-learning (searching, feedback retrieving, testing). It deals with procedures and tools which are (or will be soon) applicable in end-user software products. Some of them are under development at Faculty of Informatics, Masaryk University in Brno (FI MU). We also introduce the architecture of CEWebS, Web Service-based system, resulting from international cooperation. It enables to integrate NLP tools in common learning management systems more easily. This paper aims on Czech language processing. Different rules in languages make it impossible to simply adopt well-known e-learning systems developed originally for English and English-speaking users.

Česky

Systémy pro počítačově podporovanou výuku, které používají vzdělávací organizace, ve většině případů nevyužívají plně možností dnešního stavu informačních technologií. Jeden z oborů, který by mohl pomoci všem uživatelům systémů elektronické podpory výuky je technologie zpracování přirozeného jazyka. Tento článek popisuje náš výzkum v této oblasti. Ukazuje případy použití technik NLP při práci s výukovými systémy (vyhledávání, výuka, získávání zpětné vazby apod.). Zabývá se především nástroji a postupy, které jsou ve stavu praktického použití, nebo jsou aktuálně vyvíjeny (mnohdy na naší fakultě). Představíme vám také architekturu mezinárodně vyvíjeného systému CeWebs, která umožní využití takovýchto nástrojů jako webových služeb. Mohou být pak jednodušeji zakomponovány do obecných LMS. Článek se zaměřuje na využití elektronického zpracování českého jazyka, neboť různá pravidla jednotlivých jazyků znemožňují jednoduché převzetí obecných mezinárodních systémů (většinou vytvořených pro práci s angličtinou).

Návaznosti

1ET208050401, projekt VaV
Název: E-learning v kontextu sémantického webu
Investor: Akademie věd ČR, E-learning v kontextu sémantického webu