GREGAR, Tomáš and Tomáš PITNER. Natural Language Processing Tools in E-learning (especcially for Czech language). In Conference proceedings - Information and Communications Technologies in Education. Košice, Slovak Republic: elfa, Košice, Slovak Republic, 2005, p. 273-279, 6 pp. ISBN 80-8086-016-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Natural Language Processing Tools in E-learning (especcially for Czech language)
Name in Czech Nástroje zpracování přirozeného jazyka v E-learningu (zvláště pro češtinu)
Authors GREGAR, Tomáš (203 Czech Republic) and Tomáš PITNER (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Košice, Slovak Republic, Conference proceedings - Information and Communications Technologies in Education, p. 273-279, 6 pp. 2005.
Publisher elfa, Košice, Slovak Republic
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14330/05:00013441
Organization unit Faculty of Informatics
ISBN 80-8086-016-6
Keywords in English E-learning; Learning management system; Standardisation; Knowledge society
Tags e-learning, Knowledge society, Learning Management System, Standardisation
Changed by Changed by: RNDr. Tomáš Gregar, učo 4099. Changed: 4/1/2006 12:25.
Abstract
Great majority of systems for computer mediated learning do not make benefit from current state of information technology. One domain which can significantly help all users of learning management systems (LMS), is natural language processing. This paper describes our research in this area. It shows use cases of NLP in e-learning (searching, feedback retrieving, testing). It deals with procedures and tools which are (or will be soon) applicable in end-user software products. Some of them are under development at Faculty of Informatics, Masaryk University in Brno (FI MU). We also introduce the architecture of CEWebS, Web Service-based system, resulting from international cooperation. It enables to integrate NLP tools in common learning management systems more easily. This paper aims on Czech language processing. Different rules in languages make it impossible to simply adopt well-known e-learning systems developed originally for English and English-speaking users.
Abstract (in Czech)
Systémy pro počítačově podporovanou výuku, které používají vzdělávací organizace, ve většině případů nevyužívají plně možností dnešního stavu informačních technologií. Jeden z oborů, který by mohl pomoci všem uživatelům systémů elektronické podpory výuky je technologie zpracování přirozeného jazyka. Tento článek popisuje náš výzkum v této oblasti. Ukazuje případy použití technik NLP při práci s výukovými systémy (vyhledávání, výuka, získávání zpětné vazby apod.). Zabývá se především nástroji a postupy, které jsou ve stavu praktického použití, nebo jsou aktuálně vyvíjeny (mnohdy na naší fakultě). Představíme vám také architekturu mezinárodně vyvíjeného systému CeWebs, která umožní využití takovýchto nástrojů jako webových služeb. Mohou být pak jednodušeji zakomponovány do obecných LMS. Článek se zaměřuje na využití elektronického zpracování českého jazyka, neboť různá pravidla jednotlivých jazyků znemožňují jednoduché převzetí obecných mezinárodních systémů (většinou vytvořených pro práci s angličtinou).
Links
1ET208050401, research and development projectName: E-learning v kontextu sémantického webu
Investor: Academy of Sciences of the Czech Republic, E-learning in the Semantic Web Context
PrintDisplayed: 25/5/2024 14:04