BERÁNEK, Jaroslav. Teorie čísel v přípravě učitelů 1. stupně základní školy (The number theory in teaching future elementary teachers). In Príprava učitelov elementaristov a európsky multikultúrny priestor. první. Prešov: Pedagogická fakulta PU, 2005, p. 87-92. ISBN 80-8068-372-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Teorie čísel v přípravě učitelů 1. stupně základní školy
Name (in English) The number theory in teaching future elementary teachers
Authors BERÁNEK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition první. Prešov, Príprava učitelov elementaristov a európsky multikultúrny priestor, p. 87-92, 6 pp. 2005.
Publisher Pedagogická fakulta PU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 10101 Pure mathematics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/05:00031346
Organization unit Faculty of Education
ISBN 80-8068-372-7
Keywords in English Division theory; residue class; congruence; continued fraction.
Tags congruence, continued fraction., Division theory, residue class
Changed by Changed by: doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc., učo 2311. Changed: 3/3/2011 11:12.
Abstract
Příspěvek je věnován problematice výuky vybraných partií teorie čísel ve výuce matematiky pro budoucí učitele 1. stupně ZŠ. Na řadě příkladů je ukázáno, že seznámení studentů uvedeného oboru studia s touto problematikou není zbytečné a že např. pomocí kongruencí a neurčitých rovnic lze řešit mnohé zajímavé problémy. V neposlední řadě je teorie čísel vhodným námětem pro rozvíjení myšlení studentů, neboť se svou podstatou dotýká učiva na 1. stupni základní školy.
Abstract (in English)
The article is devoted to special parts of number theory used in teaching future elementary teachers. With the help of the set of examples it is shown that introducing of this topic to the students is not useless and, for example, with the help of congruences and diophantine equations it is possible to solve a lot of interesting problems. Finally, the number theory is a suitable topic for the development of student s thinking because it is basically connected with the teaching at elementary stage of the basic school.
PrintDisplayed: 25/5/2024 02:48