D 2005

Čeho se nadané děti boji

PORTEŠOVÁ, Šárka

Základní údaje

Originální název

Čeho se nadané děti boji

Název česky

%Ceho se nadané děti bojí? Specifiká vývinu a realizacia potenciálu nadaných dětí.

Název anglicky

What are the gifted afraid of?

Autoři

PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant)

Vydání

Bratislava. Bratislava, Specifiká vývinu a realizácia potenciálu nadaných dětí. od s. 77-80, 4 s. 2005

Nakladatel

Asklepios

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/05:00013070

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

80-7167-087-1

Klíčová slova anglicky

gifted; fears

Štítky

Změněno: 18. 1. 2006 11:43, doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.

Anotace

V originále

Strachy jsou normální součástí života každého dítěte. Výzkumy v oblasti vývojové psychologie poukazují na existenci jistých zákonitostí ve vývoji dětských strachů. Současný výzkum dokazuje, že vývoj dětských strachů sleduje určitá stádia – mladší děti se nejčastěji obávají jistých druhů zvířat, strašidel a monster. Teprve v období adolescence se strachy stávají méně egocentrické a více zaměřené ke globálním ohrožení. V prezentovaném výzkumu se zaměřujeme na zmapování strachů u mimořádně nadaných dětí mladšího školního věku. Výzkum naznačuje, že akcelerovaný kognitivní vývoj a větší přístup k informacím, které se běžným vrstevníkům těchto dětí obvykle v dané vývojové etapě nedostávají, způsobuje časnější nástup strachů spíše globálních (vesmírné či přírodní katastrofy), než by se dalo očekávat na základě chronologického věku dětí.

Anglicky

Presented research is a part broadly composed longitudinal study of socio-emotional characteristics and adjustment of intelectually gifted children in the Czech Republic. The core question of presented research is wheather intelectually gifted primary school children ( N = 57 children) have different kinds of fears because of their advanced cognitive abilities, different experiences, precouscious readings abilities and more sophisticated interests and hobbies. The method „Cake of fears“ was used to give children tool to freely display their fears and perceived freithfullness. Statistical analyses shows, that fears of gifted children are very different from fears of control sample children. Possible explanations of these findings, relationships to cognitive maturity of gifted children are discussed.

Návaznosti

GP406/02/D143, projekt VaV
Název: Sociabilita a emocionalita u intelektově nadaných dětí
Investor: Grantová agentura ČR, Sociabilita a emocionalita u intelektově nadaných dětí