2005
Čeho se nadané děti boji
PORTEŠOVÁ, ŠárkaZákladní údaje
Originální název
Čeho se nadané děti boji
Název česky
%Ceho se nadané děti bojí? Specifiká vývinu a realizacia potenciálu nadaných dětí.
Název anglicky
What are the gifted afraid of?
Autoři
PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant)
Vydání
Bratislava. Bratislava, Specifiká vývinu a realizácia potenciálu nadaných dětí. od s. 77-80, 4 s. 2005
Nakladatel
Asklepios
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/05:00013070
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
80-7167-087-1
Klíčová slova anglicky
gifted; fears
Změněno: 18. 1. 2006 11:43, doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
V originále
Strachy jsou normální součástí života každého dítěte. Výzkumy v oblasti vývojové psychologie poukazují na existenci jistých zákonitostí ve vývoji dětských strachů. Současný výzkum dokazuje, že vývoj dětských strachů sleduje určitá stádia – mladší děti se nejčastěji obávají jistých druhů zvířat, strašidel a monster. Teprve v období adolescence se strachy stávají méně egocentrické a více zaměřené ke globálním ohrožení. V prezentovaném výzkumu se zaměřujeme na zmapování strachů u mimořádně nadaných dětí mladšího školního věku. Výzkum naznačuje, že akcelerovaný kognitivní vývoj a větší přístup k informacím, které se běžným vrstevníkům těchto dětí obvykle v dané vývojové etapě nedostávají, způsobuje časnější nástup strachů spíše globálních (vesmírné či přírodní katastrofy), než by se dalo očekávat na základě chronologického věku dětí.
Anglicky
Presented research is a part broadly composed longitudinal study of socio-emotional characteristics and adjustment of intelectually gifted children in the Czech Republic. The core question of presented research is wheather intelectually gifted primary school children ( N = 57 children) have different kinds of fears because of their advanced cognitive abilities, different experiences, precouscious readings abilities and more sophisticated interests and hobbies. The method „Cake of fears“ was used to give children tool to freely display their fears and perceived freithfullness. Statistical analyses shows, that fears of gifted children are very different from fears of control sample children. Possible explanations of these findings, relationships to cognitive maturity of gifted children are discussed.
Návaznosti
GP406/02/D143, projekt VaV |
|