2005
Fears of gifted children
PORTEŠOVÁ, ŠárkaZákladní údaje
Originální název
Fears of gifted children
Název česky
Strachy nadaných dětí
Autoři
PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant)
Vydání
La Laguna, Book of Abstracts (CD version). ). 2005
Nakladatel
La Laguna : European Conference on Developmental Psychology; University La Laguna
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Audiovizuální tvorba
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Španělsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/05:00014504
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky
gifted fears
Štítky
Změněno: 2. 9. 2007 15:38, doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
V originále
Fears are a normal part of childhood because fear is an innate, protective response to situations or objects, which appear threatening or dangerous. Fear is a useful emotion for the survival of the individual and the species. Child developmental research shows a clear stage - specific fears. Fears in young typical children commonly concetrate on certain animals (like snakes, tigres, lions, dogs.) Sometimes children are afraid of the dark or of unseen monsters. Fears of social evaluation and competence are typical for the period of middle childhood and adolescence Presented research is a part broadly composed longitudinal study of socio-emotional characteristics and adjustment of intelectually gifted children in the Czech Republic. The core question of presented research is wheather intelectually gifted primary school children ( N = 57 children) have different kinds of fears because of their advanced cognitive abilities, different experiences, precouscious readings abilities and more sophisticated interests and hobbies. The method „Cake of fears“ was used to give children tool to freely display their fears and perceived freithfullness. Statistical analyses shows, that fears of gifted children are very different from fears of control sample children. Possible explanations of these findings, relationships to cognitive maturity of gifted children are discussed.
Česky
Strachy jsou normální součástí života každého dítěte. Výzkumy v oblasti vývojové psychologie poukazují na existenci jistých zákonitostí ve vývoji dětských strachů. Současný výzkum dokazuje, že vývoj dětských strachů sleduje určitá stádia – mladší děti se nejčastěji obávají jistých druhů zvířat, strašidel a monster. Teprve v období adolescence se strachy stávají méně egocentrické a více zaměřené ke globálním ohrožení. V prezentovaném výzkumu se zaměřujeme na zmapování strachů u mimořádně nadaných dětí mladšího školního věku. Výzkum naznačuje, že akcelerovaný kognitivní vývoj a větší přístup k informacím, které se běžným vrstevníkům těchto dětí obvykle v dané vývojové etapě nedostávají, způsobuje časnější nástup strachů spíše globálních (vesmírné či přírodní katastrofy), než by se dalo očekávat na základě chronologického věku dětí.
Návaznosti
MSM0021622406, záměr |
|