2005
Tvorba ukazatelů etnické identity, etnická distance, a reálného kontaktu s jinými etniky
DALAJKA, JiříZákladní údaje
Originální název
Tvorba ukazatelů etnické identity, etnická distance, a reálného kontaktu s jinými etniky
Název anglicky
Index creating of ethnic identity, ethnic distance and real contact with different ethnicities
Autoři
DALAJKA, Jiří (203 Česká republika, garant)
Vydání
Bratislava, Sociálne procesy a osobnosť 2004 - Stará Lesná, od s. 89-98, 10 s. 2005
Nakladatel
Ústav experimentálnej psychológie SAV
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/05:00014508
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
80-88910-16-1
Klíčová slova anglicky
ethnic identity; ethnic
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 27. 11. 2006 13:56, Mgr. Jiří Dalajka, Ph.D.
V originále
V rámci výzkumného projektu proběhlo dotazníkové šetření, zaměřené na zjišťování interetnických vztahů mezi dětmi pátých, osmých a devátých tříd základních škol. V rámci tohoto výzkumu bylo zapotřebí se vypořádat s uchopením základních ukazatelů. Jedná se především o ukazatele, jež vznikli agregací jednotlivých položek dotazníku. Prvním tímto ukazatelem je etnická identita. Tento ukazatel nestaví pouze na sebedeklaraci dětí k určité národnosti, ale je vytvořen skrze konstrukt, zahrnující také národnosti rodičů a jazyk, kterým doma spolu mluví. Získaly jsme tak ukazatel, který lépe odráží situaci, ve které se dítě pohybuje. Na jeho základě byla posléze odvozena etnicita dítěte. Dalším ukazatelem je tzv. etnická distance. Tento ukazatel vznikl agregací patnácti otázek týkajících se postojů dítěte a vypovídá o míře odstupu k odlišným národnostem a etnikům. Třetím ukazatelem je míra reálného kontaktu. V tomto ukazateli jsou zmapovány čtyři oblasti, ve kterých se děti pohybují- škola, rodina, kamarádi, širší sociální okolí. Tento ukazatel vypovídá o skutečném kontaktu dětí s odlišnými národnostmi. Příspěvek se věnuje způsobu vymezení a využití těchto ukazatelů.
Anglicky
This study deals with the issue of identifying inter-ethnic relations between children fifth, eighth and ninth elementary school classes.
Návaznosti
MSM0021622406, záměr |
|