POLEDŇOVÁ, Ivana and Zdenka STRÁNSKÁ. Maladaptace dětí v prostředí základních škol (Maladaptation of basic school pupils). In Heller, D., Procházková, J., Sobotková, I. (Eds.). Psychologické dny 2004: Svět žen a svět mužů. Polarita a vzájemné obohacování. Sborník z konference Psychologické dny Olomouc 2004. 1st ed. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, p. 29. ISBN 80-244-1059-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Maladaptace dětí v prostředí základních škol
Name in Czech Maladaptace dětí v prostředí základních škol
Name (in English) Maladaptation of basic school pupils
Authors POLEDŇOVÁ, Ivana (203 Czech Republic, guarantor) and Zdenka STRÁNSKÁ (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Olomouc, Heller, D., Procházková, J., Sobotková, I. (Eds.). Psychologické dny 2004: Svět žen a svět mužů. Polarita a vzájemné obohacování. Sborník z konference Psychologické dny Olomouc 2004. p. 29-29, 2005.
Publisher Univerzita Palackého v Olomouci
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/05:00014523
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 80-244-1059-1
ISSN 1214-3251
Keywords in English symptoms of maladaptation; school achievement; intelligence; achievement motivation; externalistic attribution; internalistic attribution
Tags adaptation
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D., učo 1130. Changed: 29/3/2010 14:18.
Abstract
Na vzorku 483 žáků základních škol bylo v rámci širšího výzkumného projektu zjišťováno, jaké jsou souvislosti mezi symptomy maladaptace, vybranými osobnostními vlastnostmi a školní výkonností. Ukázalo se, že zhoršený školní výkon maladaptovaných žáků často neodpovídá jejich intelektové kapacitě a že pro tyto žáky jsou rovněž typické nízká výkonová motivace, externalistické atribuce a snížené přijímání odpovědnosti za vlastní chování. Při pokusech modifikovat chování maladaptovaných žáků by cílem mělo být dovést je k internalistickým atribucím a přijetí odpovědnosti za své chování, čímž by se do značné míry ovlivňovala i jejich motivační struktura.
Abstract (in English)
The research was carried out at elementary schools. The children were aged from 9 – 15. We classified main typical categories of psychological stress at pupils by the means of comparison analysis of 4 typical stress situations at schools; by suggesting of solution of the stress situations we explored how the pupils coped with the stress. The results proved that the greatest resource of psychological stress is the sphere of achievement at school and bullying by schoolmates and the consequent fear. It turned also out that poor school performance did not often correspond to child’s intellectual capacity and that such pupils were typically characterized by a low level of achievement motivation, by external attributions, and by lower acceptance of responsibility for their own behaviour. Having identified the causes of maladaptation leading to psychological load and stress, we were brought to reflecting the ways how to modify maladapted pupils’ behaviour.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 4/5/2024 21:06