D 2005

Maladaptace dětí v prostředí základních škol

POLEDŇOVÁ, Ivana a Zdenka STRÁNSKÁ

Základní údaje

Originální název

Maladaptace dětí v prostředí základních škol

Název česky

Maladaptace dětí v prostředí základních škol

Název anglicky

Maladaptation of basic school pupils

Autoři

POLEDŇOVÁ, Ivana (203 Česká republika, garant) a Zdenka STRÁNSKÁ (203 Česká republika)

Vydání

1. vyd. Olomouc, Heller, D., Procházková, J., Sobotková, I. (Eds.). Psychologické dny 2004: Svět žen a svět mužů. Polarita a vzájemné obohacování. Sborník z konference Psychologické dny Olomouc 2004. s. 29-29, 2005

Nakladatel

Univerzita Palackého v Olomouci

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/05:00014523

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

80-244-1059-1

ISSN

Klíčová slova anglicky

symptoms of maladaptation; school achievement; intelligence; achievement motivation; externalistic attribution; internalistic attribution

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 29. 3. 2010 14:18, PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.

Anotace

V originále

Na vzorku 483 žáků základních škol bylo v rámci širšího výzkumného projektu zjišťováno, jaké jsou souvislosti mezi symptomy maladaptace, vybranými osobnostními vlastnostmi a školní výkonností. Ukázalo se, že zhoršený školní výkon maladaptovaných žáků často neodpovídá jejich intelektové kapacitě a že pro tyto žáky jsou rovněž typické nízká výkonová motivace, externalistické atribuce a snížené přijímání odpovědnosti za vlastní chování. Při pokusech modifikovat chování maladaptovaných žáků by cílem mělo být dovést je k internalistickým atribucím a přijetí odpovědnosti za své chování, čímž by se do značné míry ovlivňovala i jejich motivační struktura.

Anglicky

The research was carried out at elementary schools. The children were aged from 9 – 15. We classified main typical categories of psychological stress at pupils by the means of comparison analysis of 4 typical stress situations at schools; by suggesting of solution of the stress situations we explored how the pupils coped with the stress. The results proved that the greatest resource of psychological stress is the sphere of achievement at school and bullying by schoolmates and the consequent fear. It turned also out that poor school performance did not often correspond to child’s intellectual capacity and that such pupils were typically characterized by a low level of achievement motivation, by external attributions, and by lower acceptance of responsibility for their own behaviour. Having identified the causes of maladaptation leading to psychological load and stress, we were brought to reflecting the ways how to modify maladapted pupils’ behaviour.

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti