JANÍK, Tomáš. Zkoumání subjektivních teorií pomocí techniky strukturování koncept (SLT). Pedagogická revue. 2005, roč. 57, č. 5, s. 477-496, 19 s. ISSN 1335-1982.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Zkoumání subjektivních teorií pomocí techniky strukturování koncept (SLT)
Název česky Zkoumání subjektivních teorií pomocí techniky strukturování koncept (SLT)
Název anglicky Research of Subjective Theories Using Structuring Concepts Technique (SLT)
Autoři JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant).
Vydání Pedagogická revue, 2005, 1335-1982.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/05:00013099
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky subjective theory; diagnostics; structuring concepts technique; SLT; communicative validity
Štítky communicative validity, diagnostics, SLT, structuring concepts technique, subjective theory
Změnil Změnil: prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed., učo 17210. Změněno: 24. 1. 2006 11:04.
Anotace
Příspěvek je rozčleněn na tři části. V první části uvádí čtenáře do diskuse o významu a funkcích teorie v pedagogice. S odkazem na výzkumný program Subjektivní teorie, realizovaný v německy hovořící oblasti zhruba od 80. let 20. století, rozvíjí paralelu mezi tzv. objektivními a tzv. subjektivními teoriemi. V návaznosti na to je vymezen pojem subjektivní teorie. V druhé části příspěvku jsou nastíněny některé metodologické problémy zkoumání subjektivních teorií učitelů a je zde představena technika strukturování konceptů (STL: Struktur-Lege-Technik), jejíž pomocí lze tyto teorie diagnostikovat. Třetí část příspěvku přináší ukázku konkrétního použití této techniky při zkoumání subjektivních teorií rodičů k dilematu vést versus nechat růst (T. Litt).
Anotace anglicky
The article is divided into three parts. The first part discusses the importance and functions of educational theories. With respect to research project Subjective theories in German speaking area it is outlined a parallel of objective and subjective theories. The term subjective theory is defined. The second part of the text deals with methodological problems of subjective theories diagnostics and presents the structuring concepts technique (SLT: Strukur-Lege-Technik). The third part illustrates on an example the use of this technique when investigating how parents concretise their subjective theories in relation to dilemma: führen vesrus wachsen lassen (T. Litt).
Návaznosti
GA406/02/1247, projekt VaVNázev: Implicitní pedagogické znalosti a možnosti autoregulace procesu jejich rozvíjení
Investor: Grantová agentura ČR, Implicitní pedagogické znalosti a možnosti autoregulace procesu jejich rozvíjení
VytisknoutZobrazeno: 14. 5. 2024 12:43