SZCZEPANIK, Petr. "Zrození" filmové historie. Nástup zvuku a média objevující vlastní minulost. Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2005, roč. 17, č. 3,, s. 47-82. ISSN 0862-397X.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název "Zrození" filmové historie. Nástup zvuku a média objevující vlastní minulost
Název česky "Zrození" filmové historie. Nástup zvuku a média objevující vlastní minulost
Název anglicky The "Birth" of Cinema History: Coming of Film Sound and Media Inventing their Own Past
Autoři SZCZEPANIK, Petr (203 Česká republika, garant).
Vydání Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu, Praha, Národní filmový archiv, 2005, 0862-397X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/05:00028931
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky nástup zvukového filmu; filmové archivy
Klíčová slova anglicky coming of sound film; film archives
Změnil Změnil: doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D., učo 7909. Změněno: 28. 3. 2010 19:18.
Anotace
V přítomné studii se zaměřuji na historické sebe-uvědomování filmového média v době kolem nástupu standardizovaného synchronního zvuku na konci 20. let a ve 30. letech 20. století a na korespondující procesy v jiných masových médiích té doby. Mou hypotézou je, že tato proměna byla součástí širšího procesu zviditelňování mediální "materiality" v dobové kultuře a že "historizace" médií pramenila z posílení obecného povědomí o distanci mezi přítomným stavem a minulými fázemi vývoje médií, kterážto distance rovněž stimulovala vytvoření prvního "místa paměti" (Pierre Nora) v mediálních dějinách 20. století: němého umění světel a stínů.
Anotace anglicky
In the present article I ask a question about a new historical self-consciousness of the film medium, which emerged after the introduction of standardized synchronous sound in the late 1920s and early 1930s and about corresponding processes happening in another mass media of the time. My hypothesis is that this shift was a part of immense growth of visibility of media "materiality" in period culture and of "historization", i.e. the growth of consciousness about the distance between present state and earlier phases of media development that stimulated construction of the first "memory place" (in Pierre Nora s sense) in media history: thegreat silent art of lights and shadows.
Návaznosti
GP408/03/D174, projekt VaVNázev: Kulturněhistorické kontexty zavedení synchronního reprodukovaného zvuku v české kinematografii
Investor: Grantová agentura ČR, Kulturněhistorické kontexty zavedení synchronního reprodukovaného zvuku v české kinematografii
VytisknoutZobrazeno: 2. 6. 2024 04:22