SZCZEPANIK, Petr. "Zrození" filmové historie. Nástup zvuku a média objevující vlastní minulost (The "Birth" of Cinema History: Coming of Film Sound and Media Inventing their Own Past). Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2005, vol. 17, č. 3,, p. 47-82. ISSN 0862-397X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name "Zrození" filmové historie. Nástup zvuku a média objevující vlastní minulost
Name in Czech "Zrození" filmové historie. Nástup zvuku a média objevující vlastní minulost
Name (in English) The "Birth" of Cinema History: Coming of Film Sound and Media Inventing their Own Past
Authors SZCZEPANIK, Petr (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu, Praha, Národní filmový archiv, 2005, 0862-397X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/05:00028931
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) nástup zvukového filmu; filmové archivy
Keywords in English coming of sound film; film archives
Changed by Changed by: doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D., učo 7909. Changed: 28/3/2010 19:18.
Abstract
V přítomné studii se zaměřuji na historické sebe-uvědomování filmového média v době kolem nástupu standardizovaného synchronního zvuku na konci 20. let a ve 30. letech 20. století a na korespondující procesy v jiných masových médiích té doby. Mou hypotézou je, že tato proměna byla součástí širšího procesu zviditelňování mediální "materiality" v dobové kultuře a že "historizace" médií pramenila z posílení obecného povědomí o distanci mezi přítomným stavem a minulými fázemi vývoje médií, kterážto distance rovněž stimulovala vytvoření prvního "místa paměti" (Pierre Nora) v mediálních dějinách 20. století: němého umění světel a stínů.
Abstract (in English)
In the present article I ask a question about a new historical self-consciousness of the film medium, which emerged after the introduction of standardized synchronous sound in the late 1920s and early 1930s and about corresponding processes happening in another mass media of the time. My hypothesis is that this shift was a part of immense growth of visibility of media "materiality" in period culture and of "historization", i.e. the growth of consciousness about the distance between present state and earlier phases of media development that stimulated construction of the first "memory place" (in Pierre Nora s sense) in media history: thegreat silent art of lights and shadows.
Links
GP408/03/D174, research and development projectName: Kulturněhistorické kontexty zavedení synchronního reprodukovaného zvuku v české kinematografii
Investor: Czech Science Foundation, Cultural-historical context of transition to recorded synchronous sound in the Czech cinema
PrintDisplayed: 18/5/2024 15:10