ČIHÁEK, Vlastimil. Účast rodičů při poskytování speciální podpory jejich dětem ve školách (Parents participation in providing a special support to their children in the schools). In Handicap 2005. 1st ed. Liberec: Technická univerzita, 2005, p. 12-21. ISBN 80-7372-002-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Účast rodičů při poskytování speciální podpory jejich dětem ve školách
Name in Czech Účast rodičů při poskytování speciální podpory jejich dětem ve školách
Name (in English) Parents participation in providing a special support to their children in the schools
Authors ČIHÁEK, Vlastimil (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Liberec, Handicap 2005, p. 12-21, 2005.
Publisher Technická univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/05:00013121
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 80-7372-002-1
Keywords in English parents of children with special educational needs; special support; school
Tags school, special support
Changed by Changed by: Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D., učo 6623. Changed: 26/1/2006 17:05.
Abstract
Příspěvek přináší výsledky dílčího řešení v rámci projektu Rodiče žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v roli výchovných a sociálních partnerů školy. Bylo zjištěno, že nabízení účasti rodičům při poskytování speciální podpory na speciálních školách není samozřejmostí. Nejčastěji je nabízena přítomnost při vyučování a asistence rodičů při mimořádných školních akcích. Méně příležitostí mají rodiče k účasti při poskytování speciální podpory v roli asistentů ve třídě. Občasně je nabízena rodičům přítomnosti nebo asistování při speciálně pedagogických terapeutických činnostech a při individuální práci speciálního pedagoga se žákem. Pohled na speciální podporu zprostředkovaný pomocí záznamové techniky je nekonvenčním postupem, který se zpravidla rodičům nenabízí. Účast při hromadné výuce je rodičům přístupnější než účast při individuálně poskytované podpoře a terapii.
Abstract (in English)
The contribution brings the results of a partial survey as part of the project "Parents of children with special educational needs in the role of educational and social partners of the school". It was found out it is not common to offer to parents a participation in providing special support in the special schools. It is a presence in the class and a parents assistance at exceptional school activities that is offered the most often. Parents have less opportunities to participate in providing special support in the role of assistants in the class. Occasionally parents are offered a presence or an assistance at special educational therapeutic activities and at an individual work of special education teacher with a pupil. The view of a special support by a recording technique is an unconventional method that is not usually offered to parents. The participation at a whole-class teaching is more accessible to parents than a participation at an individually provided support and therapy.
Links
GA406/01/1077, research and development projectName: Postavení rodičů jako výchovných a sociálních partnerů školy
Investor: Czech Science Foundation, The Role of Parents as Educational and Social Partners of the Scholl
GP406/02/P120, research and development projectName: Rodiče žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v roli výchovných a sociálních partnerů školy
Investor: Czech Science Foundation, Parents of pupils with learning disabilities in the role of educational and social partners of school
PrintDisplayed: 22/5/2024 04:02