D 2005

Kompetente Selbstevaluierung als Lernstrategie autonomer Lerner

BRYCHOVÁ, Alice a Roland WAGNER

Základní údaje

Originální název

Kompetente Selbstevaluierung als Lernstrategie autonomer Lerner

Název česky

Kompetentní sebeevaluace jako učební strategie autonomních studentů

Název anglicky

Competent Self-Evaluation as Strategy Used by Autonomous Learners

Autoři

BRYCHOVÁ, Alice (203 Česká republika, garant) a Roland WAGNER (276 Německo)

Vydání

1. vyd. Brno, Brünner Hefte für Germanistik, od s. 43-63, 21 s. 2005

Nakladatel

Pedagogická fakulta MU

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/05:00013123

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

80-210-3882-9

Klíčová slova anglicky

autonomous learning; foreign language learning; self-evaluation; self-assessment
Změněno: 28. 5. 2006 20:19, PhDr. Alice Brychová, Ph.D.

Anotace

V originále

Der vorliegende Artikel ist im Zusammenhang mit den Bemühungen am Lehrstuhl für deutsche Sprache und Literatur der PdF MU zu sehen, die Lernerautonomie der Studierenden zu stärken. Neben weiteren Kompetenzen, die für ein selbstbestimmtes Lernen unabdingbar sind, erfordert autonomes Lernen die Fähigkeit, den aktuellen Stand der eigenen Kenntnisse und Fertigkeiten realistisch einzuschätzen. Diese Fähigkeit zu kompetenter Selbstevaluierung kann aber nicht einfach vorausgesetzt werden, sondern muss gezielt entwickelt werden. Ein Schritt in diese Richtung war der im Artikel bechriebene Versuch, eine Abschlussklausur im Wintersemester 2004 von den Studierenden selbst verbessern und bewerten zu lassen. Die Ergebnisse dieser Selbstkorrektur und der anschließenden Selbstevaluierung durch die Studierenden werden im Artikel ebenso ausgewertet wie der von den Autoren durchgeführte quantitative Vergleich der Ergebnisse der Selbstkorrektur mit der anschließenden Fremdkorrektur durch die Unterrichtenden und den Ergebnissen einer traditionellen Klausur im Folgesemester. Beide Teile der Studie weisen auf deutliche Unsicherheit der Studierenden hin, was die Einschätzung ihrer eigenen Sprachkompetenz betrifft. Daneben zeigt die statistische Auswertung der Selbst- und Fremdwertungen einen gewissen Zusammenhang zwischen dem Lernerfolg und der Fähigkeit zu kompetenter Selbstevaluierung. Ein Plädoyer für die Fortführung der Versuche mit der Selbstevaluierung schließt den Artikel ab.

Česky

Příspěvek vznikl v souvislosti se snahami katedry německého jazyka a literatury na Pedagogické fakultě MU rozvíjet autonomii studentů v procesu učení. Vedle jiných dovedností, které jsou pro autonomní učení nezbytné, je zapotřebí umět reálně zhodnotit stav svých znalostí a dovedností. Schopnost kompetentního sebehodnocení však nelze u studentů automaticky předpokládat, musí být postupně rozvíjena. Prvním krokem v tomto směru byl pokus, který je popsán v příspěvku. Studující prováděli samostatně korekturu zápočtového testu v zimním semestru 2004 a sami se následně hodnotili. Článek srovnává kvantitativně zpracované výsledky sebehodnocení a následné sebeevaluace s výsledky hodnocení studentů vyučujícími a s výsledky tradiční opravy testu v následujícím semestru. Statistické zpracování výsledků naznačuje, že studenti vykazují značnou nejistotu při hodnocení vlastní jazykové kompetence a je možné sledovat určitou souvislost mezi schopností se realisticky hodnotit a úrovní jazykové kompetence. V závěru textu je formulován požadavek pokračovat ve sledování sebeevaluačních dovedností studentů.

Návaznosti

GA406/05/2107, projekt VaV
Název: Autonomie v procesu učení a vyučování cizího jazyka
Investor: Grantová agentura ČR, Autonomie v procesu učení a vyučování cizího jazyka