2005
Kompetente Selbstevaluierung als Lernstrategie autonomer Lerner
BRYCHOVÁ, Alice a Roland WAGNERZákladní údaje
Originální název
Kompetente Selbstevaluierung als Lernstrategie autonomer Lerner
Název česky
Kompetentní sebeevaluace jako učební strategie autonomních studentů
Název anglicky
Competent Self-Evaluation as Strategy Used by Autonomous Learners
Autoři
BRYCHOVÁ, Alice (203 Česká republika, garant) a Roland WAGNER (276 Německo)
Vydání
1. vyd. Brno, Brünner Hefte für Germanistik, od s. 43-63, 21 s. 2005
Nakladatel
Pedagogická fakulta MU
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/05:00013123
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
80-210-3882-9
Klíčová slova anglicky
autonomous learning; foreign language learning; self-evaluation; self-assessment
Změněno: 28. 5. 2006 20:19, PhDr. Alice Brychová, Ph.D.
V originále
Der vorliegende Artikel ist im Zusammenhang mit den Bemühungen am Lehrstuhl für deutsche Sprache und Literatur der PdF MU zu sehen, die Lernerautonomie der Studierenden zu stärken. Neben weiteren Kompetenzen, die für ein selbstbestimmtes Lernen unabdingbar sind, erfordert autonomes Lernen die Fähigkeit, den aktuellen Stand der eigenen Kenntnisse und Fertigkeiten realistisch einzuschätzen. Diese Fähigkeit zu kompetenter Selbstevaluierung kann aber nicht einfach vorausgesetzt werden, sondern muss gezielt entwickelt werden. Ein Schritt in diese Richtung war der im Artikel bechriebene Versuch, eine Abschlussklausur im Wintersemester 2004 von den Studierenden selbst verbessern und bewerten zu lassen. Die Ergebnisse dieser Selbstkorrektur und der anschließenden Selbstevaluierung durch die Studierenden werden im Artikel ebenso ausgewertet wie der von den Autoren durchgeführte quantitative Vergleich der Ergebnisse der Selbstkorrektur mit der anschließenden Fremdkorrektur durch die Unterrichtenden und den Ergebnissen einer traditionellen Klausur im Folgesemester. Beide Teile der Studie weisen auf deutliche Unsicherheit der Studierenden hin, was die Einschätzung ihrer eigenen Sprachkompetenz betrifft. Daneben zeigt die statistische Auswertung der Selbst- und Fremdwertungen einen gewissen Zusammenhang zwischen dem Lernerfolg und der Fähigkeit zu kompetenter Selbstevaluierung. Ein Plädoyer für die Fortführung der Versuche mit der Selbstevaluierung schließt den Artikel ab.
Česky
Příspěvek vznikl v souvislosti se snahami katedry německého jazyka a literatury na Pedagogické fakultě MU rozvíjet autonomii studentů v procesu učení. Vedle jiných dovedností, které jsou pro autonomní učení nezbytné, je zapotřebí umět reálně zhodnotit stav svých znalostí a dovedností. Schopnost kompetentního sebehodnocení však nelze u studentů automaticky předpokládat, musí být postupně rozvíjena. Prvním krokem v tomto směru byl pokus, který je popsán v příspěvku. Studující prováděli samostatně korekturu zápočtového testu v zimním semestru 2004 a sami se následně hodnotili. Článek srovnává kvantitativně zpracované výsledky sebehodnocení a následné sebeevaluace s výsledky hodnocení studentů vyučujícími a s výsledky tradiční opravy testu v následujícím semestru. Statistické zpracování výsledků naznačuje, že studenti vykazují značnou nejistotu při hodnocení vlastní jazykové kompetence a je možné sledovat určitou souvislost mezi schopností se realisticky hodnotit a úrovní jazykové kompetence. V závěru textu je formulován požadavek pokračovat ve sledování sebeevaluačních dovedností studentů.
Anglicky
This article is to be seen in context of the present attempts to support autonomous learning strategies among the students of the department of German language and literature at the PdF MU. One of the prerequisites of autonomous learning is the ability to self-assess ones level of language competence at a certain stage of development. As our previous experiences with students of foreign language indicate, this ability cannot be taken for granted. It must be systematically developed. One step further in this direction has been taken during the winter semester 2004, when first year students were given the opportunity to correct a test at the end of the semester and evaluate the progress they made themselves. In this article we describe the results of this self-evaluation and present further statistic material comparing the students results with our own assessment from this and a second test held one semester later with the same group. The main findings are that there is considerable uncertainty on the side of the students in determining their proficiency level. Interestingly, the exactness of the self-assessment shows positive correlation with the level of proficiency as determined by the teachers. Both findings confirm us in our demand for further efforts to strengthen the students autonomy in the learning process.
Návaznosti
GA406/05/2107, projekt VaV |
|