D 2005

Prevention of Problems with Spine at School

KACHLÍK, Petr, Marie HAVELKOVÁ, Jana ZELENÁ a Pavel MENŠÍK

Základní údaje

Originální název

Prevention of Problems with Spine at School

Název česky

Prevence problémů s páteří ve škole

Autoři

KACHLÍK, Petr (203 Česká republika, garant), Marie HAVELKOVÁ (203 Česká republika), Jana ZELENÁ (203 Česká republika) a Pavel MENŠÍK (203 Česká republika)

Vydání

1. vyd. Brno, Sborník "School and Health 21" od s. 835-844, 10 s. 2005

Nakladatel

Paido

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

30000 3. Medical and Health Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/05:00014980

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7315-119-5

UT WoS

000264731000048

Klíčová slova česky

záda; páteř; defekt; cvičení; svaly; prevence

Klíčová slova anglicky

back; spine; defect; exercise; muscle; prevention

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 6. 2009 17:29, Mgr. Dušan Kalášek

Anotace

V originále

One of the main health hazards of pedagogical process is a lack of exercises. Both pupils and teachers are endangered. Present lifestyle and a lack of movement activity contribute significantly to the development of poor posture especially at children during compulsory school attendance. Child presents intensively growing and developing organism with essential need of movement. Children at school are endangered by immobilisation, formation of unsuitable movement habits and increased static load. Also long sitting at home (homework, work on computer and playing computer games, watching TV, video) brings heightened probability of emergence of problems with spine. The situation is complicated by ergonomically unsuitable school furniture, muscular imbalance, obesity and one-sided overloading. Parents and pedagogues should guide children to regular varied movement activities and support their appropriate living habits. School should explain them importance of movement, arrange suitable use of classes and breaks, study groups, after-school activities and guide to right posture. Our research at schools, aimed at spine defects, signs not very good situation in this area both in the field of posture failures or arising spine defects and in pedagogues awareness of the problem. Furthermore, the timely prevention and remedial measures before organic damage of locomotive apparatus restore balance in system of health quality, improve quality of life and allow greater well-being during learning and at work. Economical consequences are also significant, e.g. lower medicine usage and expenses on medical benefits, fewer days on medical benefit, quicker return to an active life, etc.

Česky

Dítě představuje intenzivně rostoucí a vyvíjející se organismus s bytostnou potřebou pohybu. Škola s sebou nese riziko imobilizace, vzniku nevhodných pohybových návyků a zvýšené statické zátěže. Též dlouhé sezení v domácím prostředí (úkoly, práce a hra na počítači, sledování televize, videa) s sebou přináší zvýšenou pravděpodobnost vzniku problémů se zády. Situaci komplikuje ergonomicky nevhodně uzpůsobený školní nábytek, svalové dysbalance, obezita, jednostranné přetěžování. Úkolem rodičů by mělo být vedení dítěte k pravidelnému, rozmanitému pohybu, podporování jeho správných životních návyků, k úloze školy patí vysvětlení významu pohybu, vhodné využití hodin i přestávek, kroužků, mimoškolních akcí, podpora správného držení těla. Kolektiv autorů přichází na pomoc dětem, rodičům i pedagogům a nabízí jim sadu základních relaxačních a posilovacích cviků, pro pokročilejší též návody, jak se otestovat a na co se v případě zjištných nedostatků zaměřit. V budoucnu se počítá s navázáním spolupráce s odborníky z oblasti fyzioterapie, anatomie, fysiologie a patofysiologie pohybového aparátu a s vydáním souboru rad a cviků v tištěné i elektronické podobě, aby materiál byl dostupný co nejširšímu okruhu zájemců. Včasně zahájená prevence a nápravná opatření ještě před organickým poškozením pohybového systému navracejí harmonii v systému kvalit zdraví, zlepšují kvalitu života, dovolují vyšší pohodu při učení i v práci. Zanedbatelné nejsou ani ekonomické důsledky, jako např. nižší spotřeba léků a výdaje na nemocenskou, méně prostonaných dnů, rychlejší návrat do aktivního života, atp.).

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století