2004
Sebehodnocení intelektově nadaných dětí
HAJNÁ, VěraZákladní údaje
Originální název
Sebehodnocení intelektově nadaných dětí
Název česky
Sebehodnocení intelektově nadaných dětí
Název anglicky
The self-esteem of intellectually gifted children
Autoři
HAJNÁ, Věra (203 Česká republika, garant)
Vydání
Bratislava, Sborník z konference Sociální procesy a osobnost, od s. 133-139, 6 s. 2004
Nakladatel
Ústav experimentálnej psychológie SAV
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/04:00019989
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
80-88910-16-1
Klíčová slova anglicky
multidimensional self-concept; global self-esteem; giftedness
Změněno: 31. 3. 2006 18:09, Mgr. Věra Konečná, Ph.D.
V originále
Zkoumání sebehodnocení nadaných dětí je součástí širšího výzkumu zaměřeného na sociabilitu a emocionalitu nadaných v ČR. Výzkumu se zúčastnilo 58 nadaných dětí ve věku 7-9 let. K identifikaci nadání jsme použili Ravenovy barevné progresivní matrice. Ke zjištění úrovně sebehodnocení jsme použili Profil vnímání sebe sama pro děti S. Harterové, strukturu inteligence jsme zjišťovali Wechslerovou inteligenční škálou pro děti. Učitelé hodnotili děti pomocí Škály aktuálního chování dítěte. Zjistili jsme, že nadanější děti dosahují vyššího sebehodnocení v oblasti školních dovedností. Globální sebehodnocení nadaných dětí je determinováno zejména školními dovednostmi a chováním. Nadané děti se hodnotí kritičtěji ve všech oblastech, kromě chování, než je hodnotí učitelé. Dívky se hodnotí lépe sociálně adaptované, fyzicky přitažlivější a lépe se chovají, ve srovnání se sebehodnocením chlapců. Tyto výsledky korespondují i s hodnocením učitelů.
Anglicky
The investigation of the gifted childrens self-esteem is one part of the wider research focused on the sociability and emotionality of the gifted in the Czech Republic. The research is carried out in the sample of children at the age of 7-9. We used Raven`s Coloured Progressive Matrices to screen the intelligence, S. Harters Self-Perception Profile for Children for examination of the self-esteem and Wechsler Intelligence Scale for Children to take the structure of the intelligence. The teachers evaluate childrens self-esteem by filling out Teachers Rating Scale of Childs Actual Behaviour. We found out that more gifted children attained higher self-esteem in the domain of school competence. Gifted children evaluate themselves more critical in each domain than teachers evaluate them (except the field of behaviour). Girls evaluate themselves better social adapted, more physically attractive and better behaved than boys. These results are corresponding with teachers evaluation.
Návaznosti
GP406/02/D143, projekt VaV |
|