HAJNÁ, Věra. Sebehodnocení intelektově nadaných dětí. In Sborník z konference Sociální procesy a osobnost. Bratislava: Ústav experimentálnej psychológie SAV, 2004, s. 133-139, 6 s. ISBN 80-88910-16-1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Sebehodnocení intelektově nadaných dětí
Název česky Sebehodnocení intelektově nadaných dětí
Název anglicky The self-esteem of intellectually gifted children
Autoři HAJNÁ, Věra (203 Česká republika, garant).
Vydání Bratislava, Sborník z konference Sociální procesy a osobnost, od s. 133-139, 6 s. 2004.
Nakladatel Ústav experimentálnej psychológie SAV
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/04:00019989
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 80-88910-16-1
Klíčová slova anglicky multidimensional self-concept; global self-esteem; giftedness
Štítky giftedness, global self-esteem, multidimensional self-concept
Změnil Změnila: Mgr. Věra Konečná, Ph.D., učo 14655. Změněno: 31. 3. 2006 18:09.
Anotace
Zkoumání sebehodnocení nadaných dětí je součástí širšího výzkumu zaměřeného na sociabilitu a emocionalitu nadaných v ČR. Výzkumu se zúčastnilo 58 nadaných dětí ve věku 7-9 let. K identifikaci nadání jsme použili Ravenovy barevné progresivní matrice. Ke zjištění úrovně sebehodnocení jsme použili Profil vnímání sebe sama pro děti S. Harterové, strukturu inteligence jsme zjišťovali Wechslerovou inteligenční škálou pro děti. Učitelé hodnotili děti pomocí Škály aktuálního chování dítěte. Zjistili jsme, že nadanější děti dosahují vyššího sebehodnocení v oblasti školních dovedností. Globální sebehodnocení nadaných dětí je determinováno zejména školními dovednostmi a chováním. Nadané děti se hodnotí kritičtěji ve všech oblastech, kromě chování, než je hodnotí učitelé. Dívky se hodnotí lépe sociálně adaptované, fyzicky přitažlivější a lépe se chovají, ve srovnání se sebehodnocením chlapců. Tyto výsledky korespondují i s hodnocením učitelů.
Anotace anglicky
The investigation of the gifted childrens self-esteem is one part of the wider research focused on the sociability and emotionality of the gifted in the Czech Republic. The research is carried out in the sample of children at the age of 7-9. We used Raven`s Coloured Progressive Matrices to screen the intelligence, S. Harters Self-Perception Profile for Children for examination of the self-esteem and Wechsler Intelligence Scale for Children to take the structure of the intelligence. The teachers evaluate childrens self-esteem by filling out Teachers Rating Scale of Childs Actual Behaviour. We found out that more gifted children attained higher self-esteem in the domain of school competence. Gifted children evaluate themselves more critical in each domain than teachers evaluate them (except the field of behaviour). Girls evaluate themselves better social adapted, more physically attractive and better behaved than boys. These results are corresponding with teachers evaluation.
Návaznosti
GP406/02/D143, projekt VaVNázev: Sociabilita a emocionalita u intelektově nadaných dětí
Investor: Grantová agentura ČR, Sociabilita a emocionalita u intelektově nadaných dětí
VytisknoutZobrazeno: 23. 8. 2024 20:50