2005
Je zakotvená teorie teorií?
ŠVAŘÍČEK, RomanZákladní údaje
Originální název
Je zakotvená teorie teorií?
Název česky
Je zakotvená teorie teorií?
Název anglicky
Is the Grounded Theory a Theory?
Autoři
ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Česká republika, garant)
Vydání
Brno, Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia paedagogica U 10, od s. 133-145, 13 s. 2005
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/05:00031487
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
80-210-3891-8
Klíčová slova anglicky
educational research; grounded theory; theory; education; induction; qualitative methodology;
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 14. 4. 2010 22:24, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.
V originále
Článek se zabývá kvalitativní a kvantitativní metodologií, které jsou nahlíženy jako dva odlišné, nikoli však soupeřící diskursy. Především se zaobírá obecnými metodologickými, epistemologickými a logickými otázkami kvalitativního výzkumu, zvláště pak metodou zakotvené teorie (grounded theory). Dále je podrobeno zkoumání použití induktivní metody v kvalitativním diskursu, tvorba teorií a je vysloven a zdůvodněn výrok, který tvrdí, že zakotvená teorie je hypotézou. Příspěvek opodál popisuje možnosti spojení obou diskursů (obou typů analýz) v jednom výzkumu, nikoli pouze použití rozličných metod. Na závěr článku je řešena povaha sociálních věd a hledání pravdy v sociálních vědách.
Anglicky
The article deals with inductive process in qualitative process and particularly in grounded theory.