ŠEĎOVÁ, Klára, Petr NOVOTNÝ, Milada RABUŠICOVÁ and Ladislav RABUŠIC. Educational Needs of Adults in the Czech Republic. In Education-Line database. 2005.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Educational Needs of Adults in the Czech Republic
Name in Czech Vzdělávací potřeby dospělých v České republice
Authors ŠEĎOVÁ, Klára (203 Czech Republic), Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic), Milada RABUŠICOVÁ (203 Czech Republic, guarantor) and Ladislav RABUŠIC (203 Czech Republic).
Edition Education-Line database, 2005.
Other information
Original language English
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW University of Leeds
RIV identification code RIV/00216224:14210/05:00013555
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English adult education; educational needs; knowledge society
Tags adult education, educational needs, Knowledge society
Changed by Changed by: doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D., učo 36179. Changed: 14/4/2010 21:13.
Abstract
The paper sums up some results of a project called Adult education in different stages of the life cycle: priorities, opportunities and potential for development. This project, supported by the Ministry of Labour and Social Affairs, is currently implemented by the Department of Educational Sciences, Faculty of Arts, Masaryk University, Brno. One of the goals of the project is to map educational needs of the adult population in the Czech Republic through empirical research on a representative sample of population in the Czech Republic, One of the starting points of the research was the assumption that every individual living in contemporary society (knowledge society) has certain educational needs. In contrast with that empirical findings show that two thirds of the Czech adult population neither identify nor saturate any educational needs. In those individuals that have identified a certain need or even saturate it needs related to the occupational domain dominate.
Abstract (in Czech)
Píspvek se zamuje na vzdlávání dosplých coby specifickou oblast vzdlávání. Tato oblast vstupuje v posledních letech stále více do popedí zájmu v souvislosti s tím, jak se promují spoleenské a ekonomické podmínky. Ve spoleenských vdách jsou tyto mnící se podmínky reflektovány v konceptu spolenosti vdní a konceptu celoživotního uení. Spolenost vdní je spoleností, v níž se vdní stává nejdležitjší ekonomickou komoditou. Celoživotní uení je nové vzdlávací paradigma uplatované ve spolenosti vdní: uení se týká všech len spolenosti v prbhu celého jejich života a ve všech jejich životních situacích. V eské republice zatím existuje jen málo empirických podklad týkajících se vzdlávání dosplých. Jednou z prvních vlaštovek by se ml stát projekt Vzdlávání dosplých v rzných fázích životního cyklu: priority, píležitosti a možnosti rozvoje podporovaný Ministerstvem práce a sociálních vcí a realizovaný na Ústavu pedagogických vd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brn. Nkteré výsledky první fáze tohoto projektu shrnuje tento píspvek. V první fázi projektu (jaro 2005) bylo realizováno rozsáhlé reprezentativní šetení na dosplou populaci eské republiky. Cílem šetení bylo v prvé ad indikovat vzdlávací poteby eské populace a reálné zapojení do systému celoživotního uení ve tech úrovních: formální (školská soustava), neformální (vzdlávací instituce mimo školskou soustavu) a informální (neorganizované vzdlávání, sebevzdlávání). Píspvek se zabývá pedevším problematikou vzdlávacích poteb coby stavu jistého vzdlanostního i kompetenního nedostatku.Vzdlávací poteby jsou na základ získaných dat dále typologizovány. Rozlišujeme potebu rozpoznanou (existující subjektivn i objektivn) a nerozpoznanou (existující pouze objektivn, avšak subjektem nereflektovanou). Dále rozlišujeme potebu realizovanou (dotyný ji aktuáln uspokojuje participací v celoživotním vzdlávání) a potebu nerealizovanou (dotyný ji zatím neuspokojuje). Píspvek se potom na základ zjišovaných údaj o sociálním a zamstnaneckém kontextu respondent snaží charakterizovat ti skupiny dosplých. První skupinu tvoí ti, kteí rozpoznávají své vzdlávací poteby a zárove je realizují, druhou skupinu tvoí ti, kteí rozpoznávají své vzdlávací poteby, ale nerealizují je. Tetí skupinu pak pedstavují dosplí, kteí své vzdlávací poteby nerozpoznávají. Každá z tchto tí skupin pedstavuje samostatnou výzvu pro vzdlávací politiku eské republiky.
Links
1J017/04-DP2, research and development projectName: Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje
Investor: Ministry of Labour and Social Affairs of the CR, Adult Education in Various Stages of the Life Cycle: Priorities, Opportunities and Possibilities of Development
PrintDisplayed: 17/5/2024 11:39