2005
Zkušenosti se zjišťováním interakčních stylů učitelů na 2. stupni ZŠ
LUKAS, JosefZákladní údaje
Originální název
Zkušenosti se zjišťováním interakčních stylů učitelů na 2. stupni ZŠ
Název anglicky
Experience in finding of interaction style of primary teachers
Autoři
Vydání
1. vyd. Hradec Králové, Novinky v pedagogické a školní psychologii 1995-2005, s. 29-43, 2005
Nakladatel
ESF, IPPP R a AŠP SR a R
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/05:00015135
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
80-86856-11-9
Klíčová slova anglicky
interpersonal behavior; interaction style; primary teacher; Questionnaire on Teacher Interaction
Štítky
Změněno: 8. 5. 2008 23:10, PhDr. Josef Lukas, Ph.D.
V originále
Stať je věnována zjišování interakčních stylů učitelů 2. stupně základních škol. Úvodní část článku shrnuje základní teoretická východiska: systémové chápání komunikace ve třídě a pojetí interpersonálního chování učitele, které je jedním ze stěžejních faktorů, ovlivňujících úspěšnost vzdělávání. Interpersonální chování (interakční styl) učitelů bylo zjišováno pomocí dotazníku QTI (Questionnaire on Teacher Interaction), vytvořeného holandskými vědci pod vedením prof. T. Wubbese, kteří adaptovali pro školní prostředí Learyho Dotazník interpersonální diagnózy. Hlavním cílem studie bylo zjištění a popis souvislostí a podmínek, které by umožnily širší využívání dotazníku QTI na základních školách. Empirická část studie tedy především shrnuje tato zjištní a vede k závěru, že po definitivní adaptaci pro 2. stupeň ZŠ může dotazník QTI sloužit jako vhodná screeningová metoda pro zjišování okamžité zpětné vazby, kterou poskytnou žáci svému učiteli, a zároveň pro zjišování sebereflexe učitelova interakčního stylu.
Anglicky
This article reports on findings from a research that deals with primary teachers interaction style. In theoretical background the article adverts to systems perspective on classroom communication and interpersonal teacher behavior (interaction style) which is described as probably the most important factor in educational process. We used the Questionnaire on Teacher Interaction (QTI) for description of teacher interpersonal behavior. The QTI arises from adaptation of Learys Interpersonal Checklist that was put in practice by Dutch scholars at the head of professor Theo Wubbels. The empirical part of our article deals above all with basic recommendations that can help us to use the QTI. This questionnaire can serve as a suitable instrument to survey feedback to teachers as well as to explore teachers self-reflection.
Návaznosti
MSM0021622406, záměr |
|