2006
Burjatský buddhismus a Rusko: Instituce bandido chambolamy a chubilgánů
BĚLKA, LubošZákladní údaje
Originální název
Burjatský buddhismus a Rusko: Instituce bandido chambolamy a chubilgánů
Název česky
Burjatský buddhismus a Rusko: Instituce bandido chambolamy a chubilgánů
Název anglicky
Buryat Buddhism and Russia: The Institution of Bandido Khambolama and Khubilgans
Autoři
BĚLKA, Luboš (203 Česká republika, garant)
Vydání
Bratislava, Slobodník Martin - Kovács Attila (eds.) Politická moc verzus náboženská autorita v Ázii, od s. 251-267, 17 s. 2006
Nakladatel
Chronos
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/06:00016797
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
80-89027-18-0
Klíčová slova anglicky
Buryatia; Buddhism; Russia; Bandido Khambolama; Khubilgan
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 29. 3. 2010 08:54, doc. PhDr. Luboš Bělka, CSc.
V originále
Pro studium vztahu státu a náboženství v případě burjatského buddhismu v Rusku je třeba se obrátit jak k historii carského, sovětského a recentního post-sovětského Ruska, tak je vhodné se zabývat a srovnávat situaci s přilehlými regiony, kde má tibetská odnož buddhismu hlubší tradice, konkrétně s Vnějším Mongolskem (Chalcha) a severovýchodním Tibetem (Amdo). Celou problematiku lze na jedné straně studovat z hlediska historicko-právního, tj. zaměřit se na legislativní historii, ale na druhé straně je vhodné vhodné pozornost zaměřit i na osudy konkrétních lidí a náboženských institucí, neboť právě na pozadí těchto příběhů se lépe vyjeví složitá problematika vztahu ruského státu a minoritního burjatského buddhismu. Cílem této studie je poukázat především na vývoj instituce hlavy burjatské buddhistické ekleziální struktury, sanghy (církve), tedy burjatského bandido chambolamy a dále pak se zamyslet nad rolí instituce rozpoznaných znovuzrozenců (tib. tulku, bur. chubilgán) v Burjatsku.
Anglicky
For the study of the relationship between the state and religion in case of Buryat Buddhism in Russia it is necessary to look into the history of the tsarist, soviet and recent post-soviet Russia as well as it is suitable to compare the situation in neighboring regions, where the Tibetan variant of Buddhism has deeper traditions, particularly with Inner Mongolia and Tibet. The whole matter can be studied from the point of legal history, but on the other hand attention should also be paid to stories of common people and religious institutions. On the background of such stories, the complex problem of the relationship between the Russian state and minority Buryat Buddhism can be revealed. The aim of this study is to point out mainly to the development of the institution of the head of Buryat ecclesiastical structure and sangha (church), i.e. bandido khambolama, and to deal with the role of the institution of recognized incarnations in Buryatia.