J 2005

Železniční doprava a regionální rozvoj v České republice - minulost či skutečnost?

KUNC, Josef a Věra KRYLOVÁ

Základní údaje

Originální název

Železniční doprava a regionální rozvoj v České republice - minulost či skutečnost?

Název anglicky

Railway transportation and regional developmentin the Czech republic - past time or reality?

Autoři

KUNC, Josef (203 Česká republika, garant) a Věra KRYLOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Národohospodářský obzor, Brno, ESF MU, 2005, 1213-2446

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Estonsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14560/05:00019998

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

Klíčová slova anglicky

railway transportation; regional development; Czech republic
Změněno: 16. 1. 2007 16:10, doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D.

Anotace

V originále

Železniční doprava je se svojí více než stošedesátiletou tradicí nejstarším plně mechanizovaným dopravním odvětvím v českých zemích, ale i celém evropském prostoru. Od druhé poloviny 19. století zaznamenala velmi bouřlivý vývoj ve všech oblastech svého záběru: technicko - provozních, personálních, organizačních, ekonomických, institucionálních i regionálně prostorových. Pro svůj společenský a ekonomický význam, dlouholetou tradici, mnohovrstevnost změn a problémů, které musela v průběhu své existence řešit, se stala významným fenoménem své doby a přispěla k hospodářskému a společenskému rozvoji státu. Přestože na globálním dopravním trhu svou zpočátku téměř neotřesitelnou pozici železniční doprava poměrně záhy ztratila, je účelné se jí zabývat i v současnosti a hledat v jejím vývoji určité historické souvislosti a paralely.

Anglicky

Historical aspects of development and progress of railway transportation within the area of Czech Republic brings on light some interesting facts. These facts could be put together as a spatio-temporal mosaic that leads as far as the contemporary state is. It is worth making a look back to make a regressive comparison. Historical retrospective is particularly useful for evaluating the impact of railway on either progression or retrogression of regions. During the time were naturally preferred the most frequented lines and centrums connected by them grew in population and acquired bigger economical and administrative importance. Quantitative and qualitative growth of centrums invoked feedback in form of modernization and further preferring of these lines. Final result of such preferences is increase of differences between regions positioned on preferred lines (cities, metropolitan areas) and the others. Nevertheless during 20th century the role of railway transportation decreased in its importance from both economical and social point of view. At the turn of 21st century become the situation of railway transportation in Czech Republic even more complicated. A complete transformation and huge reduction is an up to date issue. Necessity of cutting down some railroad lines involves primarily less frequented lines along with less economically profitable regional and local lines. Would it be possible at all to save these lines from operational shutting down or even from complete liquidation?

Návaznosti

GA402/04/2128, projekt VaV
Název: Železniční doprava - institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie
Investor: Grantová agentura ČR, Železniční doprava-institucionální postavení, hospodářská politika a ekonomická teorie