MAREŠ, Jiří and Stanislav JEŽEK. Kvalitativní metody pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy, 1. část (Qualitative methods in school climate assessment, part 1). Pedagogická revue. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2006, 58/2006, No 1, p. 30-45, 15 pp. ISSN 1335-1982.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kvalitativní metody pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy, 1. část
Name in Czech Kvalitativní metody pro diagnostiku psychosociálního klimatu školy, 1. část
Name (in English) Qualitative methods in school climate assessment, part 1
Authors MAREŠ, Jiří (203 Czech Republic) and Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Pedagogická revue, Bratislava, Štátny pedagogický ústav, 2006, 1335-1982.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/06:00016883
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English school climate; assessment; qualitatative methods
Tags assessment, qualitatative methods, school climate
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., učo 18832. Changed: 30/11/2006 10:24.
Abstract
Většina publikovaných výzkumů, které se zabývají klimatem školy, se opírá o kvantitativní metody, zejména o dotazníky. Přehledová studie upozorňuje, že k dispozici je bohatá škála kvalitativních metod, které jsou pro mnohá použití vhodnější. Navrhuje též prvky rámce uvažování pro proces volby mezi strukturovanějšími a méně strukturovanými metodami. Studie přibližuje 7 skupin kvalitativních metod: 1. rozhovor, 2. pozorování, 3. narativní metody (např. vyprávěná historek o škole, žákovské deníky, učitelské deníky), 4. projektivní metody, 5. analýzu produktů (oficiálních dokumentů, vybavení a výzdoby školy, internetových stránek školy), 6. historické metody, 7. specifické techniky pro exploraci reprezentací. Přehledová studie též připomíná, že existuje skupina smíšených metod, které kombinují kvantitativní a kvalitativní přístupy.
Abstract (in English)
Most published studies about school climate use quantitative methods, especially questionnaires. This review presents the scale of qualitative methods, which can prove more useful in dealing with many research questions or practical problems. It also offers a framework for the deciding between more of less structured metods. The study presents 7 categories of qualitative methods: 1. interview, 2. observation, 3. narrative methods, 4. projective methods, 5. product and document analysis, 6. historical methods, 7. general techniques for the exploration of concepts and representations used in perceptions of school. The study also deals with moxed-method approaches.
Links
MSM0021622406, plan (intention)Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society
PrintDisplayed: 22/5/2024 19:52