DRÁŠIL, Pavel and Tomáš PITNER. E-learning v kontextu moderních trendů v síti Internet (E-learning in the modern Internet trends context). In Technologie pro e-vzdělávání 2006. Praha: Neuveden, 2006, p. 7-12. ISBN 80-01-03512-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name E-learning v kontextu moderních trendů v síti Internet
Name (in English) E-learning in the modern Internet trends context
Authors DRÁŠIL, Pavel (203 Czech Republic) and Tomáš PITNER (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Praha, Technologie pro e-vzdělávání 2006, p. 7-12, 2006.
Publisher Neuveden
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14330/06:00015345
Organization unit Faculty of Informatics
ISBN 80-01-03512-3
Keywords in English Web 2.0; E-learning 2.0; REST; Adaptive XML Inclusions
Tags Adaptive XML Inclusions, E-learning 2.0, rest, Web 2.0
Changed by Changed by: prof. RNDr. Tomáš Pitner, Ph.D., učo 94. Changed: 23/3/2008 14:53.
Abstract
Současné obecné trendy v nahlížení na web jako na platformu pro zveřejňování, komunikaci a sdílení se odrážejí i v jeho měnícím se využití ve vzdělávání. Tento příspěvek nastiňuje posuny ve vnímání elektronické podpory výuky souhrnně označované jako E-learning 2.0. Zmiňuje nová metodická paradigmata (zejména konektivismus) a jejich požadavky na elektronickou podporu. Naplnění těchto požadavků je ilustrováno na vzorové implementaci (platformě "L2"), umožňující integrovat stávající výukové i obecně použitelné zdroje a vytvořit tak personalizované výukové prostředí (learning landscape) odpovídající principům konektivizmu a kolaborativního učení.
Abstract (in English)
Current trends in using web as a platform for publishing, communication and sharing content affect also its usage in education. This paper presents shifts in e-learning called E-learning 2.0. New pedagogic paradigms (connectivism) and their requirements for the technological support are mentioned. Fulfilling these needs is illustrated in a prototypal implementation - the "L2" platform. It allows integration of both existing learning objects and general web resources resulting in a personalised learning landscape corresponding to the principles of connectivism and collaborative learning.
Links
1ET208050401, research and development projectName: E-learning v kontextu sémantického webu
Investor: Academy of Sciences of the Czech Republic, E-learning in the Semantic Web Context
PrintDisplayed: 22/5/2024 07:10