J 2006

Vzdělávací potřeby ve vztahu k účasti na vzdělávání dospělých

ŠEĎOVÁ, Klára a Petr NOVOTNÝ

Základní údaje

Originální název

Vzdělávací potřeby ve vztahu k účasti na vzdělávání dospělých

Název anglicky

Educational Needs in Relation to Participation in Adult Education

Autoři

ŠEĎOVÁ, Klára (203 Česká republika, domácí) a Petr NOVOTNÝ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Pedagogika, Praha, PdF UK, 2006, 0031-3815

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/06:00016540

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

education needs;adults;research
Změněno: 2. 2. 2014 11:03, doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Anotace

V originále

Článek prezentuje některé výsledky reprezentativního dotazníkového šetření zaměřeného na vzdělávání dospělých realizovaného v rámci projektu Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje podporovaného Ministerstvem práce a sociálních věcí a realizovaného na Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Článek se zabývá především problematikou vzdělávacích potřeb coby stavu jistého vzdělanostního či kompetenčního nedostatku. Řeší otázku, v jaké míře čeští dospělí po ukončení počátečního vzdělávání mají potřebu dále se vzdělávat a v jaké míře ji skutečně realizují. Dále jsou v textu hledány souvislosti mezi povahou vzdělávacích potřeb a individuálních charakteristik dospělých, kteří do dalšího vzdělávání vstupují, respektive nevstupují. Diskutován je vliv profesního a ekonomického postavení, vzdělání, věku i některých jemnějších subjektivních proměnných, jako jsou budoucí životní plány jednotlivce.

Anglicky

The article presents some of the results of a representative questionnaire survey concerned with adult education which was carried out as part of the project "Adult Education in Different Phases of the Life Cycle: Priorities, Opportunities and Possibilities for Development", funded by the Ministry of Employment and Social Affairs and conducted at the Institute of Educational Sciences of the Faculty of Arts at Masaryk University in Brno. The article focuses primarily on the question of educational needs defined in terms of the insufficiency of preceding education or qualification. It addresses the question of the extent to which Czech adults who have finished the initial education require further education and the extent to which they really obtain it. The authors also identifies connections between the character of educational needs and different profiles of the adults who undertake further education or fail to do so. Factors discussed include professional and economic status, education, age and some more subtle subjective variables such as the individual`s life plans for the future.

Návaznosti

1J017/04-DP2, projekt VaV
Název: Vzdělávání dospělých v různých fázích životního cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje
Investor: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, Vzdělávání dospělých v různých fázích životních cyklu: priority, příležitosti a možnosti rozvoje