D 2006

Masarykovo pojetí krize moderního člověka a současnost

ZOUHAR, Jan

Základní údaje

Originální název

Masarykovo pojetí krize moderního člověka a současnost

Název česky

Masarykovo pojetí krize moderního člověka a současnost

Název anglicky

Masaryk's Problem of the Crisis of Modern Man and Contemporaneousness

Autoři

ZOUHAR, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. České Budějovice, Tomáš Garrigue Masaryk - dílo a odkaz pro naši dobu, od s. 241-245, 6 s. 2006

Nakladatel

Vysoká škola evropských a regionálních studií

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/06:00015810

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

80-86708-22-5

Klíčová slova anglicky

Masaryk; Modern Man

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 16. 3. 2012 13:49, Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D.

Anotace

V originále

Pro T. G. Masaryka od počátku souvisela problematika náboženství s problémem krize moderního člověka a jejího překonání, byla součástí jeho filozofie člověka a spolu s filozofií dějin a politiky jedním z klíčových problémů jeho filozofie. Moderní člověk, který ztratil oporu v jednotném světovém názoru, je vnitřně nejednotný, rozpolcený, stejně jako je nejednotná a rozporná celá společnost. Moderní kulturou proniká spor přítomnosti s minulostí, spor mezi generacemi, církve s vědou, filozofií, uměním a státem. Úsilí o duchovní svobodu přineslo krajní individualismus a subjektivismus, duchovní a mravní osamění moderního člověka. Jednostranný intelektualismus, materialismus a mechanicismus brání harmonickému rozvoji duševních a tělesných sil a vlastností. Jednou z cest, kterou chce právě Masaryk přispět k obnově jednotného názoru na svět, je jeho úsilí o vyvážený poměr mezi subjektivismem a objektivismem, které nazývá kritickým realismem, o nové filozofické založení vědy, která má sledovat plnost života a jednotlivých věcí a překonat noetickou a mravní skepsi. Masaryk je z tohoto hlediska přesvědčen o tom, že krizi moderního člověka i krizi moderní doby lze řešit obnovou světového názoru prostřednictvím moderního typu náboženství, které se stalo i základem jeho pojetí demokracie chápané nikoli pouze jako mechanismus státní moci, ale především jako způsob života sub specie aeternitatis.

Anglicky

Masaryk's central problem was the crisis of modern man. He looked for its profound causes (disintegration of traditional values and of a comprehensive Weltanschauung, superficial man:), diagnosed its symptoms (suicides, cultural snobbery, non-religiosity, social conflicts, revolutions), and tried to constitute such values as could overcome the crises (inward man), a harmonic Weltanschauung, every day work, ethical and lived religion, education, a scientific and philosophical understanding of man, and a transcendent religious horizon). Religion remainded for Masaryk a central instrument for overcoming our crisis, a factor which harmonizes both human personality and the global relationships within the society. This mission, however, can be fulfilled only by a new, non-ecclesiastical, personal, live religion without ecclesiastical institutions and respecting the importance of modern science and philosophy. Masaryk's approach is based on trust in a personal God and in the immortality of the soul. His dogmatics consisted in the requirement of an effective love toward ones neighbor and in the viewpoint of eternity (life sub specie aeternitatis). This implied awareness that the humanitarian principle, respect of other people and oneself, has to emanate from the knowledge that we are non-sovereign beings subordinated to the comands of a higher moral code.

Návaznosti

GA401/04/2036, projekt VaV
Název: Česká filozofie 1939-1945
Investor: Grantová agentura ČR, Česká filozofie 1939-1945