Detailed Information on Publication Record
2006
Stochastic Games with Branching-Time Winning Objectives
BRÁZDIL, Tomáš, Václav BROŽEK, Vojtěch FOREJT and Antonín KUČERABasic information
Original name
Stochastic Games with Branching-Time Winning Objectives
Name in Czech
Stochastické hry s výherním kritériem určeným formulí větvícího se času
Authors
BRÁZDIL, Tomáš (203 Czech Republic), Václav BROŽEK (203 Czech Republic), Vojtěch FOREJT (203 Czech Republic) and Antonín KUČERA (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Los Alamitos, California, 21th IEEE Symposium on Logic in Computer Science (LICS 2006), 12-15 August 2006, Seattle, Washington, USA, Proceedings, p. 349-358, 10 pp. 2006
Publisher
IEEE Computer Society
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Country of publisher
United States of America
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14330/06:00017108
Organization unit
Faculty of Informatics
ISBN
0-7695-2631-4
UT WoS
000240899100036
Keywords in English
Stochastic games; branching-time temporal logics
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 22/11/2006 17:28, prof. RNDr. Antonín Kučera, Ph.D.
V originále
We consider stochastic turn-based games where the winning objectives are given by formulae of the branching-time logic PCTL. These games are generally not determined and winning strategies may require memory and/or randomization. Our main results concern history-dependent strategies. In particular, we show that the problem whether there exists a history-dependent winning strategy in 1.5-player games is highly undecidable, even for objectives formulated in the L(F^{=5/8},F^{=1},F^{>0},G^{=1}) fragment of PCTL. On the other hand, we show that the problem becomes decidable (and in fact EXPTIME-complete) for the L(F{=1},F^{>0},G^{=1}) fragment of PCTL, where winning strategies require only finite memory. This result is tight in the sense that winning strategies for L(F^{=1},F^{>0},G^{=1},G^{>0}) objectives may already require infinite memory.
In Czech
V článku se zkoumají vlastnosti třídy stochastických her, kde je výherní kritérium určeno danou formulí temporální logiky PCTL. Tyto hry obecně nejsou determinované a výherní strategie mohou vyžadovat paměť a/nebo náhodnostní tahy. Hlavní prezentované výsledky se týkají strategií závisejících na historii hry. Zejména je dokázáno, že problém existence výherní strategie závislé na historii je vysoce nerozhodnutelný pro hry s 1.5 hráči, kde výherním kritériem je formule fragmentu L(F^{=5/8},F^{=1},F^{>0},G^{=1}) logiky PCTL. Rovněž je dokázáno, že tento problém je rozhodnutelný (a EXPTIME-úplný) pro fragment L(F{=1},F^{>0},G^{=1}), kde výherní strategie vyžadují pouze konečnou paměť.
Links
MSM0021622419, plan (intention) |
| ||
1M0545, research and development project |
|